Avverkning (slutavverkning)

Värsta avverkningsmissarna!

18 inlägg 9441 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värsta avverkningsmissarna!

bjed0001  
#323426 En annan sak att betänka är att uppköparen kanske inte står all risk gratis. Den fasta avverkningskostnaden blir tilltagen så att det ska täcka alla eventualiteter. Är inte posten väldigt attraktiv så kanske blir det fasta priset blir lågt då man inte är hundra på vad som faller ut osv... Jag skulle nog fördra AU med öppna kort. Men det beror ju på hur man värderar risken...
Tycker AU känns ganska naturligt. Man får betalt för vad som verkligen avverkas inget annat och man får betala för de kostnader som uppkommer... Men visst, allt kan ju missbrukas.

Att aptera efter en annan prislista än som står i kontraktet är ju avtalsbrott och det låter ganska otroligt att skulle ske systematiskt. Har du JPW nån grund för att det påståendet?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Värsta avverkningsmissarna!

r93  
#323431 Jättebra tråd att läsa för oss nybörjare!!

Jag har sålt ett enda avverkningsuppdrag i mitt liv och det gick sådär...........

Jag har "sålt" en enda gallring i mitt liv, det gick kanske lite bättre................

Nu behöver jag troligtvis ta ner lite till hösten, och har stor ångest över detta, man vill ju bli så lite lurad som möjligt..

Skiftet jag bestämt mig för är ett skifte på 1.1 Ha 70 år, SI: g30, virkesförråd 364 m3sk.
Lastbilsväg ända fram till skiftet, dock ingen vändplats utan skotaren får köra 200m på vägen där jag har vändplats och upplag.

Är det lönt att stämpla och ta in anbud?
Den ende virkesköpare jag har hyfsad förtroende för är södra......
Bergs är totalt uteslutna!

Tips mottages!

Ber om ursäkt om jag kapar tråden.... :???:

Min värsta avverkningsmiss var att lita på att inspektorn skulle hålla vad som lovats......

Avatar Fallback

Re: Värsta avverkningsmissarna!

JPW  
#323486
bjed0001 skrev:En annan sak att betänka är att uppköparen kanske inte står all risk gratis. Den fasta avverkningskostnaden blir tilltagen så att det ska täcka alla eventualiteter. Är inte posten väldigt attraktiv så kanske blir det fasta priset blir lågt då man inte är hundra på vad som faller ut osv... Jag skulle nog fördra AU med öppna kort. Men det beror ju på hur man värderar risken...
Tycker AU känns ganska naturligt. Man får betalt för vad som verkligen avverkas inget annat och man får betala för de kostnader som uppkommer... Men visst, allt kan ju missbrukas.

Att aptera efter en annan prislista än som står i kontraktet är ju avtalsbrott och det låter ganska otroligt att skulle ske systematiskt. Har du JPW nån grund för att det påståendet?


Nej, jag har inte någon dokumenterad grund för det påståendet, det är bara den uppfattning jag har fått från att ha frågat folk i branschen. Jag har däremot för mig att jag läst i Södras AU-kontrakt en punkt om att man som säljare faktiskt godkänner "en mindre förlust" från att apteringen inte sker mot samma prislista som betalningen sker. Men nu hittar jag givetvis inte något fullständigt kontrakt med denna text i....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).