Avverkning (slutavverkning)

Hög Avverkningskostnad?

23 inlägg 13127 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re:Hög Avverkningskostnad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318189
sundelius skrev:Fick netto 445 kr/fub


Jag har en fråga på detta....
Hur räknar ni netto? Virkespris - avverkningsskostnad?

Eller räknar ni netto när det är planterat och klart? alltså drar av kostnader för markberedning och plantering?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318201 Drar ni även av kostnader för röjning, gallring och kapital?

Avverkningen skall ge intäkter som skall portioneras ut över hela omloppstiden, precis som för gallringen. Avgår alla kostnader inklusive röjning, plantning, etc.. Att räkna nettot ett år säger ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

sundelius  
#318225 Mitt netto var virkesvärdet minus avverkningskostnaden

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318235 Avverkningspriset är rejält tilltaget (i överkant). Den övriga avv. kostnaden känns suspekt men kan vara flyttkostnad. Totalen på de båda hamnar på ett ungefär vad det brukar kosta om man flyttar 2 maskiner med trailer. Men en kostnad på 99,34 för 0,7 skog är dyrt, rejält dyrt, 20 - 25:-för mycket i mitt tycke. Man får hoppas att det oavkortat går till entreprenören, men mest troligt så är det bolaget du sålt till som lägger på 10 - 20%. Ring till entreprenören och fråga vad han fakturerat, mest troligt är han belagd med munkavle.När jag körde på Södra var ordern att vi under inga som helst omständigheter fick tala om var man låg i pris eller fakturerade.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

bjed0001  
#318254 Eller så ber man sin skogstjänsteman att skicka en kopia på entreprenörsfakturan.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

rocky  
#320965 Kan säga att entreprenören lär ha fakturerat för flytt av två maskiner, avverkning med skördare och skotare samt övrigt arbete som riskörning. Men dom summorna på maskin lär inte entreprenören ha fakturerat med tanke på dagens pressade priser.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad

Uffe98  
#321291 Vilket bolag va de som var å högg hos dig ? de lät väldigt dyrt!

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad

sundelius  
#321302 Södra

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar