mån 23 feb 2015, 19:44#318142
Tjena kunniga forumvänner. Fick redovisningen från min slutavverkning idag och reagerade över avverkningskostnaden som blev 115 kr/fub. Skotningsavstånd ca 300m och medelstam 0,72. Låter inte det mycket
mån 23 feb 2015, 19:51#318144
Hej, Ja, med tanke på medelstammen så var det dyrt. Inte värst lång skotning heller. Runt ~80kr/fub hade jag gissat om du bara skrivit ut medelstam och skotningsavstånd. För det var inget speciellt på vägen, hinder, rejält brobygge etc?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 23 feb 2015, 20:01#318147
Kan som referens också lägga till att i Skogsstatisk årsbok för 2013 så var drivningskostnaden i södra Sverige 89kr vid en medelstam på 0,39. Alla siffror medelvärde.
Du får gärna berätta mer om detta för något verkar inte stämma.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 23 feb 2015, 20:11#318151
Nej inga brobyggen. Inte heller några stockmattor som utlovat, vilket hade behövts. Det enda som sinkade var en väldig massa regn 😡
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
mån 23 feb 2015, 20:16#318154
Har du fått en spec på vad varje åtgärd kostade? Skördarkostnad, skotarkostnad, ev påslag för administrativt, planering eller som zeetorg skriver om flytt specats.
mån 23 feb 2015, 20:38#318162
Var det små maskiner för såpass grov skog? Typ 1070 storlek? Hur många fub manuellhöggs? Du har betalt 14000 kr för mycket anser jag om det mesta maskinhöggs,om inte några förvårande omständigheter finns. Hög timmerandel brukar annars sänka avverkningskostnaden. Fick de köra mycket ris p.g.a blötan för att lägga i spåren eller något annat?
mån 23 feb 2015, 20:51#318166
Tolkar jag det där rätt så verkar det ju som att flytten är inbakad i priset... Jag tycker att det var lite konstigt specat med tex två övriga kostnader, med olika taxa. Det skulle vara roligt att veta vad det var för något.
Men priset känns väl inte helt fel om flytten är inräknad och dom dessutom fick manuellkapa ganska mycket (en dryg halvdag som det verkar). Inte så jättemycket i överkant i alla fall som det kanske verkade först...
mån 23 feb 2015, 21:49#318180
Det var väl ett okej netto för att vara i Dalsland,då är avverkningskostnaden överkomlig även om jag anser den vara i överkant.
mån 23 feb 2015, 22:03#318183
Ja nettot är ok men det var fin skog och på de offerter jag tog in låg avverkningskostnaderna på 82-94kr. Får kanske skylla mig själv när inget var inskrivet i kontraktet
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Att skapa ett konto på Skogsforum innebär bara fördelar för dig. Det enda som behövs är en epostadress och registreringen går fort. Väl inloggad på skogsforum får du utökade rättigheter och kan starta egna trådar, prenumerera på innehåll och se bilder, bilagor och broschyrer. Givetvis är allt kostnadsfritt!
Du har hittat till Sveriges största skogssajt - skogsforum.se. Vi diskuterar allt om skog, skogsbruk och skogsmaskiner och är en sk användargenererad sajt. Det betyder att det är du själv och likasinnade som till stora delar bidrar med innehållet genom att ställa frågor, svara, diskutera i forumet. Vi startade 2005 och drivs idag från Säffle i Värmland, Sverige. Vi sätter stor vikt vid att så många som möjligt ska trivas på sajten och att det som skrivs håller hög kvalitet. Alla får vara med och Svenska, Norska och Engelska är de främsta språken som används.