Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 39353 visningar 21 följer Svara, dela mm...   

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

maltex  
#744206 Man kan undra vems ansvar det var att röja upp sagda väg. Verkar inte vara E4 direkt.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Arvid0  
r93 skrev:
Arvid0 skrev:
leifa.k skrev:Att jag svarar vid denna tid på dygnet beror på att vi varit strömlösa i stugan i 21 timmar nu. frugan tröttnade på detta liv så jag skjutsade hem henne på kvällen, åkte tillbaka till stugan, 40 mil tor. Tog med mig ett litet elverk så kyl o frys + lite till funkar. Hur som helst, det blåste hårt i Småland, tom så hårt att EON sa att det var orkan på sina ställen. När vi klev upp på måndag morgon och gick ut på dasset så såg jag vad som hänt på grannfastigheterna, träd fallna. Många rotvältor. Tog atv:n, åkte 1/2 km, öppnade vägbomen och tog till vänster, hemåt. Mycket riktigt, en tall, 35cm. i brösthöjd låg över vägen. Vände om och hämtade traktorn istället. Sedan var den vägen öppen. Till höger om våran vägbom 2 1/2 km bort så finns det en äldre kvinna som är bofast, kollade om vägen till henne var fri, det var den ej. Var ungefär 10 rotvältor över vägen som jag fick kapa och släpa bort med traktorn. Hämtade några liter dricksvatten till`na, ho hade haft slut på vatten sedan kvällen innan. 3 dygn utan vatten, 3 veckor utan mat osv... Den värsta bröten tog jag tyvärr inte kort på. Stubben på bild som inte är så frisk tog jag med 20" svärd, minus de grova barkstöden. Fick göra ett instick i riktskäret o vifta runt lite så jag skulle rå runt. Det är detta jag menar med kortet, har man tagit måånga vinfällen, en del i spänn, en del grova varav en del varit halvrötna så det växer svamp på utsidan, en del krångliga träd, så blir iaf jag besviken när man blir fortsatt begränsad. Men, när det gäller dylikt på landsbygden så skiter man i det. Menar, det är ju också frågan om framkomlighet för tex räddningstjänsten. Skulle Svevia i detta fall skött detta så vet i gudarna när de skulle ha haft tid till det, de är som nätägarna överhopade med jobb! När jag postar detta så är klockan strax 01:30, börjar få upp värmen i stugan nu. Nu går vi och sover, gonatt.

Bra jobbat!

Som tidigare sagts så lär inget hända om du inte skadar dig. Om ingen bett dig finns det heller ingen uppdrag/arbetsgivare. Är ju som om du åker och hugger i valfri skog utan tillåtelse, ingen arbetsgivare.

Så om damen hade bett honom att ta bort träden så hon kunde få mat och vatten framkört då skulle han sagt nej då han begår lagbrott och riskerar att lagföras?

Undrar vad en ambulans hade tyckt om svaret, nä, jag har inte rätt papper för att såga av trädet, ni får vänta på behörig personal.

Och där kom du som en igel 🙂

Vet inte om han riskerar att lagföras då det är ett slags nödvärn eller i alla fall nöd. Har svårt att se att någon åker dit för det.

Problemet blir när någon gör illa sig.
Vänd på det. Om man "måste" göra ett eljobb som kräver behörighet hos tantan annars får hon ingen värme och fryser ihjäl. Kommer någon "lagföras" för det?
Om tantan sedan får en stöt pga av att lagningen inte var fackmannamässigt utförd kommer nog försäkringsbolaget vilja veta vem som gjort det. Om tantan dör är jag rätt säker på att den som gjort den felaktiga lagningen på något sätt kommer att "lagföras".

r93  
#744212 Japp….. karantän vettu….

Nu är det ju inte eljobb som diskuteras, utan att röja undan fällda träd, vilket gick bra för landbygdsfolket förr i tiden utan att motorsågskörkort eller liknande krävdes.

Tråden handlar inte om elbehörighet, Jag tror behörighetskraven på elektriker har funnits bra mycket längre än motorsågskörkort.

Ska vi titta på eljobb så hade vi en gubbe byn som bytte säkringar i stolpen när åskan gick, nu får han inte det, så istället för att vänta på strömmen i tio minuter så får man vänta tio timmar ibland.

Användarvisningsbild

Arvid0  
r93 skrev:Japp….. karantän vettu….

Nu är det ju inte eljobb som diskuteras, utan att röja undan fällda träd, vilket gick bra för landbygdsfolket förr i tiden utan att motorsågskörkort eller liknande krävdes.

Tråden handlar inte om elbehörighet, Jag tror behörighetskraven på elektriker har funnits bra mycket längre än motorsågskörkort.

Ska vi titta på eljobb så hade vi en gubbe byn som bytte säkringar i stolpen när åskan gick, nu får han inte det, så istället för att vänta på strömmen i tio minuter så får man vänta tio timmar ibland.

Jättemycket som gick bra för i tiden går inte för sig idag, vilket år tycker du vi skulle ha stoppat utvecklingen?

Jo men "folk" verkar efter 6 sidor inte förstå varför man behöver bevis på sin kunskap när det gäller att använda motorsåg hos annan än sig själv.

Jag tror de flesta förstår varför vi har körkort, behörighet för elektriker, jägarexamen mm därför drog jag liknelsen med elbehörighet.

Kom ihåg att det inte är jag eller andra här som försöker förklara VARFÖR 🙂 man behöver intyg som bestämt att man behöver det.
Det kan nog vara så att många av "oss" också tycker det är onödigt. Vi kan nog till och med ha huggit hos andra utan motorsågskort likaväl som vi kan ha dragit el utan behörighet eller kört med för tungt släp i förhållande till vår behörighet.

r93  
#744215 I stort håller jag med dig, svårt att säga ett årtal på när utvecklingen skulle stoppats, men den går åt fel håll och då tycker jag den ska stoppats.

Mentaliteten går åt att ”gör du inget kan du inte göra fel.”

Albin sätter Sveriges problem på kartan.

https://www.gd.se/2022-01-09/slutkort-f ... olisanmald

En 15 åring som vill tjäna lite fickpengar….

Användarvisningsbild

Arvid0  
r93 skrev:I stort håller jag med dig, svårt att säga ett årtal på när utvecklingen skulle stoppats, men den går åt fel håll och då tycker jag den ska stoppats.

Mentaliteten går åt att ”gör du inget kan du inte göra fel.”

Grejen är ju att allt sådant utnyttjas av de som kan.
Då kan ju Lasses gräv anställa 10 15 åringar som kör åt han utan att betala arbetsgivaravgifter och 15 åringarna får betalt i körlektioner eller motsvarande.

Vart ska man dra gränsen? ok om pengarna går till b-körkort men inte om de används till suparesa på mallis?

Anledningen till att vi är där vi är är ju för att folk genar och utnyttjar. Om ingen körde för fort skulle vi inte behöva hastighetsbegränsningar.

Du som är jägare har garanterat varit med om att det dras ett skott i luften " jaha då var det eftersök".

Kryphål utnyttjas och många ser det som en sport, särskilt om man kan lura staten på skattepengar.

En bekant jobbade på arbetsmiljöverket i början av 00-talet och de såg ju då att väldigt många skadade sig i skogen och jag gissar att det är därför vi har de förordningar och lagar vi har.

maltex  
#744217 Vad jag vet så har det varit förbjudet att köra svarttaxi väldigt länge,även för 15åringar.

tallen100  
#744218 Utvecklingen har och går definitivt åt fel håll, det är för många byråkrater med tummen mitt I handen som sitter och tycker att folk inte klarar något utan att gå i "skola".

r93 skrev:

Ett lysande exempel på idiotin, missunna en driftig 15 åring som vill tjäna lite pengar och samtidigt gör något bra.
Han har traktorkort, men så enkelt får det inte vara.

r93  
#744220 Nä, jag ger mig, det är helt rimligt att polisanmäla en 15-åring för detta..

Lasses gräv har nog redan utländska chaufförer med köpta YKB.

Frågan är vad Albin ska göra med sina pengar?
Det kanske vi ska börja med? Betala 100% i skatt, sedan får man ansöka om pengar och redogöra vad dom ska användas till!

En ”suparesa” blir ju direkt avslag!

Adjö

Användarvisningsbild

Arvid0  
r93 skrev:Nä, jag ger mig, det är helt rimligt att polisanmäla en 15-åring för detta..

Lasses gräv har nog redan utländska chaufförer med köpta YKB.

Frågan är vad Albin ska göra med sina pengar?
Det kanske vi ska börja med? Betala 100% i skatt, sedan får man ansöka om pengar och redogöra vad dom ska användas till!

En ”suparesa” blir ju direkt avslag!

Adjö

Ja med ditt resonemang så ska vi då ha en bedömning på varje individ och tillfälle? Inga gemensamma lagar och regler?

"Lisa kan väl få hugga lite hos Larssons hon har ju inga bevis eller erfarenhet men Conny hade ju inte heller det och han högg ju tills han trilla av pinn och Lisa vill ju så gärna åka till Kreta i sommar. "

tallen100  
#744226 Varför krångla till allt så förbannat överhuvudtaget, det gynnar alla om folk får vara lite allsidiga.

Användarvisningsbild

T Landström  
#744246 Är det inte så enkelt som att på grund av olyckor och incidenter som dessa krav kommer...
Det är ju någon som skall betala när olyckan är framme och har du inte adekvat utbildning/kunskap så åker du dit.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744248 Olyckor bland professionella motorsågs arbetare måste vara nära noll jämfört med när allt manuellhöggs. Hobbybrukare kommer de inte åt ändå med dagens regelverk.

Användarvisningsbild

T Landström  
Skogsola skrev:Olyckor bland professionella motorsågs arbetare måste vara nära noll jämfört med när allt manuellhöggs. Hobbybrukare kommer de inte åt ändå med dagens regelverk.

Borde finnas statistik på det... För jag tror inte kravet på utbildning är taget ur luften.

Visst är det så att det du gör på fritiden kommer dom inte åt...

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#744250 Jag har varit chef för ett antal fältarbetande ingenjörer och hantlangare. Jag visste att de hade med sig motorsåg och jag visste också att inte alla var särskilt vana att hantera en såg. När jag ställde frågor så var det "inga problem".
När motorsågskörkortet kom så skickade jag snabbt dit alla fältjobbare för att förhoppningsvis minska risken för att någon kapar sig i foten.
Det var före kraven på kort växte till sig, men för min del kändes det rätt att minska risken för arbetsskador hos mina medarbetare. Om någon står och kapar sig i foten utan kort är väl ett val man får stå för själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).