Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 38041 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747391 Bara gå in och kolla vad du får göra som lekman, inte särskilt mycket.
Och ja jag är elektriker sen -83 och sett min beskärda del av hemmapul och regler som gällde för 10 år sen kanske inte gäller nu.
Som fastighetensägare är du dessutom skyldig att se till att din elanläggning är säker.
Dagen regler gäller inte en gammal anläggning retroaktivt men börjar du ändra hamnar de i en annan dager
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#747393
gnisten83 skrev:Bara gå in och kolla vad du får göra som lekman, inte särskilt mycket.
Och ja jag är elektriker sen -83 och sett min beskärda del av hemmapul och regler som gällde för 10 år sen kanske inte gäller nu.
Som fastighetensägare är du dessutom skyldig att se till att din elanläggning är säker.
Dagen regler gäller inte en gammal anläggning retroaktivt men börjar du ändra hamnar de i en annan dager
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Är det något som jag inte ger mig på så är det el då jag vid fler än ett tillfälle varit tvärsäker på hur det ska göras men som ändå blivit käpprätt åt helvete på grund av enkla tankefel..😳 en stickpropp eller annat enkelt byter jag förstås själv men är det fler sladdar än tre så lyfter jag luren och ringer ” strömgubben.” ⚡️⚡️⚡️🙂

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#747394 El ska man låta bli om man inte riktigt vet vad man gör.
Är sjäv ungefär lika elkunnig som aners💡
Men är väldigt duktig på mycket annat 😇 😉

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

leifa.k  
#747667
Arvid0 skrev:
leifa.k skrev:Det är som du säger gnisten 83. Du är nog elektriker och har dina åsikter därefter. Vill du förbjuda folk som kan el från att utföra eljobb utan typ cert? Hur kan man göra fel Gnisten? Man ser ju var kablarna var fästa på det gamla systemet. Det är för mig iaf solklart. Vid demont av det gamla proppskåpet så fotade jag och skrev på maskeringstejp vart tåtarna gick. Inga problem att koppla in den nya elcentralen med dvärgbrytare. Däremot när jag köper in ett elverk med reservkraftsomkopplare, då kommer jag att leja in en elektriker, om de vill göra jobbet utan att få köpa in omkopplaren...viket inte är så troligt, som med rörmokarna.. Annars så får jag väl anlita min son som är certifierad och jobbar med låg och högspänning.. Han har bra priser på elpryttlar för övrigt. Han har tidigare skarvat i 2m på inkommande el till huset tidigare så jag kunde klamra upp inkommande elkabel ordentligt så man slipper kliva över den... Payback time...
Skall väl säga att när jag bröt huvudströmbrytaren så blev det svart i källaren.. Pannlampa är väl ok, men det blir konstigt, trots att jag är van vid plötsliga strömavbrott på jobbet. Körde igång 2kW omformaren i husbilen, drog skarvkabel till en strålkastare i källaren, då blev det en fröjd att jobba. Det blev klart tills frugan kom hem efter jobbet vid 22-tiden och kaffet var färdigt.


Och kan man köra bil behöver man inte ha körkort osv?



Heh, där kom jag av mig.. Till mitt försvar så vill jag nämna att jag i en fastighet jag installerade 2st llvp så stämde inte färgerna alls efter att jag kollat upp dem. Jag installerade värmepumparna, kopplade rätt (mot fel färger) sade åt fastighetsägaren att kontakta elfirma så att de får göra rätt. Det blev nya eldragningar i nästan hela fastigheten så det är rätt färger på elkablarna. Det var en billig öststatselektriker som dragit elen..
En kille jag känner skulle dra alla elkablar själv, sen skulle en elektriker koppla in elkablarna. Elektrikern åkte därifrån med all rätt, alla elkablar var svarta... ledare, nolla, skyddsjord.. Jag tycker mig stå en del över den kunskapsnivån.. Som den elansvariga på jobbet säger, jag skulle satsat på elautomation med min kunskap. Har ju gått en del elkurser pga ensamjobb på värmeverk, felsökning, utbyte av komponenter såsom kontaktorer, överströmsskydd i ställverk mm, de tar ju stryk om de kommer till åren och har fått jobba en del, byter elmotorer till asktransportörer om de havererar osv.. Går med en Flir ibland i ställverk och termograferar så att ingen kontaktor går varm osv. Då måste den bytas ut. Jag kommer att fortsätta att göra enklare eljobb i mina 2 fastigheter, vilket jag tycker att det är.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

leifa.k  
#747671 Hursomhelst så assisterade jag en 88 årig man vid ett 15-20 tal vindfällen/rotvältor i går. En jäkla gubbe o ha fysiken i behåll! Finns väl 5 träd kvar som jag drar ned med traktorn o stålvajer i morgon. Då är det lugnt för han att ta hand om träden, om inte jag fixar det också. Få se om jag hinner. Roligt är det, terapeutiskt!

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747720
leifa.k skrev:
Arvid0 skrev:
leifa.k skrev:Det är som du säger gnisten 83. Du är nog elektriker och har dina åsikter därefter. Vill du förbjuda folk som kan el från att utföra eljobb utan typ cert? Hur kan man göra fel Gnisten? Man ser ju var kablarna var fästa på det gamla systemet. Det är för mig iaf solklart. Vid demont av det gamla proppskåpet så fotade jag och skrev på maskeringstejp vart tåtarna gick. Inga problem att koppla in den nya elcentralen med dvärgbrytare. Däremot när jag köper in ett elverk med reservkraftsomkopplare, då kommer jag att leja in en elektriker, om de vill göra jobbet utan att få köpa in omkopplaren...viket inte är så troligt, som med rörmokarna.. Annars så får jag väl anlita min son som är certifierad och jobbar med låg och högspänning.. Han har bra priser på elpryttlar för övrigt. Han har tidigare skarvat i 2m på inkommande el till huset tidigare så jag kunde klamra upp inkommande elkabel ordentligt så man slipper kliva över den... Payback time...
Skall väl säga att när jag bröt huvudströmbrytaren så blev det svart i källaren.. Pannlampa är väl ok, men det blir konstigt, trots att jag är van vid plötsliga strömavbrott på jobbet. Körde igång 2kW omformaren i husbilen, drog skarvkabel till en strålkastare i källaren, då blev det en fröjd att jobba. Det blev klart tills frugan kom hem efter jobbet vid 22-tiden och kaffet var färdigt.


Och kan man köra bil behöver man inte ha körkort osv?



Heh, där kom jag av mig.. Till mitt försvar så vill jag nämna att jag i en fastighet jag installerade 2st llvp så stämde inte färgerna alls efter att jag kollat upp dem. Jag installerade värmepumparna, kopplade rätt (mot fel färger) sade åt fastighetsägaren att kontakta elfirma så att de får göra rätt. Det blev nya eldragningar i nästan hela fastigheten så det är rätt färger på elkablarna. Det var en billig öststatselektriker som dragit elen..
En kille jag känner skulle dra alla elkablar själv, sen skulle en elektriker koppla in elkablarna. Elektrikern åkte därifrån med all rätt, alla elkablar var svarta... ledare, nolla, skyddsjord.. Jag tycker mig stå en del över den kunskapsnivån.. Som den elansvariga på jobbet säger, jag skulle satsat på elautomation med min kunskap. Har ju gått en del elkurser pga ensamjobb på värmeverk, felsökning, utbyte av komponenter såsom kontaktorer, överströmsskydd i ställverk mm, de tar ju stryk om de kommer till åren och har fått jobba en del, byter elmotorer till asktransportörer om de havererar osv.. Går med en Flir ibland i ställverk och termograferar så att ingen kontaktor går varm osv. Då måste den bytas ut. Jag kommer att fortsätta att göra enklare eljobb i mina 2 fastigheter, vilket jag tycker att det är.

Byte av elcentraler är inte enklare jobb.
Har du gjort kontroll av säker jord?
Har du gjort utlösningsprov på jordfelsbrytare ?
Vad fick du för utlösningstid och utlösningsström?

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

hlb  
#747723 Men snälla Gnisten. Vad gäller utlösnings-tid och -ström får man väl ändå lita på specen på brytaren. Jag är inte mot att anlita yrkesfolk, men kan ändå konstatera att jag, genom tiderna, fått rätta till ett par riktiga fadäser gjorda av proffs som varit stressade. Och ja, jag har full utbildning för starkström, men idag ingen behörighet.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

nilsszzon  
#747738 leifa.k ditt inlägg tidigare "Det är som du säger gnisten 83. Du är nog elektriker och har dina åsikter därefter. Vill du förbjuda folk som kan el från att utföra eljobb utan typ cert? Hur kan man göra fel Gnisten? Man ser ju var kablarna var fästa på det gamla systemet. Det är för mig iaf solklart. "

jo du, man kan göra fel vid inkopplingar / lättare utbyten. händer även den bäste elektrikern men denne gör förhoppningsvis nödvändiga kontroller innan spänningssättning samt om det blivit fel kan backa bandet och härleda vad som blivit fel osv.

efter 20år i yrket och full aukt. A så ställer jag mig frågan vid varje jobb "vad kan gå fel, och det är alltid grejor som kan gå fel, detta kommer med erfarenhet att man varit med och sett saker som gått käpp åt skogen"

koppla gärna själva det är inga problem för elektrikern men gör det hos er själva och gör det bra, varje dag får jag samtal och bilder från förtvivlade kunder som haft "elektriker" på plats och påbörjat deras drömrenovering och sen halvvägs inte blivit ngt av det. jag tackar aldrig ja till dessa jobb då jag vet att det första jag kommer säga till kunden är " allt som är utfört får ni riva " sen börjar vi om....

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747754
hlb skrev:Men snälla Gnisten. Vad gäller utlösnings-tid och -ström får man väl ändå lita på specen på brytaren. Jag är inte mot att anlita yrkesfolk, men kan ändå konstatera att jag, genom tiderna, fått rätta till ett par riktiga fadäser gjorda av proffs som varit stressade. Och ja, jag har full utbildning för starkström, men idag ingen behörighet.

Nu är det så här att jag skyldig att kontrollera mitt arbete genom ett egenkontrollprogram.
De räcker inte att trycka utlösningsknappen och sen påstå att den fungerar.
De har hänt att nya grejer inte fungerat
Nu skriver du att du har full utbildning men då måste du även inse att regelverket ändrar sig med tiden och fler kontroller har tillkommit vid drifttagning av anläggning.
De här med att bara megga anläggningen innan spänningssättning var länge sen de räckte

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#747758
gnisten83 skrev:
hlb skrev:Men snälla Gnisten. Vad gäller utlösnings-tid och -ström får man väl ändå lita på specen på brytaren. Jag är inte mot att anlita yrkesfolk, men kan ändå konstatera att jag, genom tiderna, fått rätta till ett par riktiga fadäser gjorda av proffs som varit stressade. Och ja, jag har full utbildning för starkström, men idag ingen behörighet.

Nu är det så här att jag skyldig att kontrollera mitt arbete genom ett egenkontrollprogram.
De räcker inte att trycka utlösningsknappen och sen påstå att den fungerar.
De har hänt att nya grejer inte fungerat
Nu skriver du att du har full utbildning men då måste du även inse att regelverket ändrar sig med tiden och fler kontroller har tillkommit vid drifttagning av anläggning.
De här med att bara megga anläggningen innan spänningssättning var länge sen de räckte
. 🤔 då antar jag att ” min elgubbe ” slarvade när han installerade två jordfelsbrytare hos oss och enbart gav en instruktion över funktionen som jag för övrigt glömt bort!!!?

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#747759
anersimyra skrev:
gnisten83 skrev:
hlb skrev:Men snälla Gnisten. Vad gäller utlösnings-tid och -ström får man väl ändå lita på specen på brytaren. Jag är inte mot att anlita yrkesfolk, men kan ändå konstatera att jag, genom tiderna, fått rätta till ett par riktiga fadäser gjorda av proffs som varit stressade. Och ja, jag har full utbildning för starkström, men idag ingen behörighet.

Nu är det så här att jag skyldig att kontrollera mitt arbete genom ett egenkontrollprogram.
De räcker inte att trycka utlösningsknappen och sen påstå att den fungerar.
De har hänt att nya grejer inte fungerat
Nu skriver du att du har full utbildning men då måste du även inse att regelverket ändrar sig med tiden och fler kontroller har tillkommit vid drifttagning av anläggning.
De här med att bara megga anläggningen innan spänningssättning var länge sen de räckte
. 🤔 då antar jag att ” min elgubbe ” slarvade när han installerade två jordfelsbrytare hos oss och enbart gav en instruktion över funktionen som jag för övrigt glömt bort!!!?

Sånt förekommer nog, inte alltid säkert att en kunnig "amatör" gör det sämre.💡

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

nilsszzon  
#747762
anersimyra skrev:
gnisten83 skrev:
hlb skrev:Men snälla Gnisten. Vad gäller utlösnings-tid och -ström får man väl ändå lita på specen på brytaren. Jag är inte mot att anlita yrkesfolk, men kan ändå konstatera att jag, genom tiderna, fått rätta till ett par riktiga fadäser gjorda av proffs som varit stressade. Och ja, jag har full utbildning för starkström, men idag ingen behörighet.

Nu är det så här att jag skyldig att kontrollera mitt arbete genom ett egenkontrollprogram.
De räcker inte att trycka utlösningsknappen och sen påstå att den fungerar.
De har hänt att nya grejer inte fungerat
Nu skriver du att du har full utbildning men då måste du även inse att regelverket ändrar sig med tiden och fler kontroller har tillkommit vid drifttagning av anläggning.
De här med att bara megga anläggningen innan spänningssättning var länge sen de räckte
. 🤔 då antar jag att ” min elgubbe ” slarvade när han installerade två jordfelsbrytare hos oss och enbart gav en instruktion över funktionen som jag för övrigt glömt bort!!!?



nej det har han väl inte gjort? du som kund behöver inte ha mer än info om hur jordfelsbrytaren bör testas ( detta är i regel en liten klisterlapp man sätter på centralen väl synlig.
du vet väl inte vad elgubben gjorde för kontroll innan han gav dig en instruktion?

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#747771 Jodå, jag ” hängde över axeln ” på honom under hela installationen och assisterade med arbetsbelysning och roliga historier..😃

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

nilsszzon  
#747773 om du var med elektrikern under hela installationen borde du ha processen med jfb testet i minne. det är inte så svårt och jag kan garantera att där inte finns en enda elektriker som installerar jordfelsbrytare utan att testa denne.

edit, det finns olika sätt att testa funktionen samt vad ens egna egenkontrollprogram har som krav att efterfölja.
jag själv har det enklaste testet som krav i mitt , gnisten har ev lite mer ingående detta är upp till vardera elektriker att efterfölja.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#747778
anersimyra skrev:Jodå, jag ” hängde över axeln ” på honom under hela installationen och assisterade med arbetsbelysning och roliga historier..😃

😂👌
Jo och så var det två tomater-...
Elektrikern- jaha nä nu är jag klar, måste rusa
🛻💨

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).