tis 08 feb 2022, 21:46#747667
Arvid0 skrev:leifa.k skrev:Det är som du säger gnisten 83. Du är nog elektriker och har dina åsikter därefter. Vill du förbjuda folk som kan el från att utföra eljobb utan typ cert? Hur kan man göra fel Gnisten? Man ser ju var kablarna var fästa på det gamla systemet. Det är för mig iaf solklart. Vid demont av det gamla proppskåpet så fotade jag och skrev på maskeringstejp vart tåtarna gick. Inga problem att koppla in den nya elcentralen med dvärgbrytare. Däremot när jag köper in ett elverk med reservkraftsomkopplare, då kommer jag att leja in en elektriker, om de vill göra jobbet utan att få köpa in omkopplaren...viket inte är så troligt, som med rörmokarna.. Annars så får jag väl anlita min son som är certifierad och jobbar med låg och högspänning.. Han har bra priser på elpryttlar för övrigt. Han har tidigare skarvat i 2m på inkommande el till huset tidigare så jag kunde klamra upp inkommande elkabel ordentligt så man slipper kliva över den... Payback time...
Skall väl säga att när jag bröt huvudströmbrytaren så blev det svart i källaren.. Pannlampa är väl ok, men det blir konstigt, trots att jag är van vid plötsliga strömavbrott på jobbet. Körde igång 2kW omformaren i husbilen, drog skarvkabel till en strålkastare i källaren, då blev det en fröjd att jobba. Det blev klart tills frugan kom hem efter jobbet vid 22-tiden och kaffet var färdigt.
Och kan man köra bil behöver man inte ha körkort osv?
Heh, där kom jag av mig.. Till mitt försvar så vill jag nämna att jag i en fastighet jag installerade 2st llvp så stämde inte färgerna alls efter att jag kollat upp dem. Jag installerade värmepumparna, kopplade rätt (mot fel färger) sade åt fastighetsägaren att kontakta elfirma så att de får göra rätt. Det blev nya eldragningar i nästan hela fastigheten så det är rätt färger på elkablarna. Det var en billig öststatselektriker som dragit elen..
En kille jag känner skulle dra alla elkablar själv, sen skulle en elektriker koppla in elkablarna. Elektrikern åkte därifrån med all rätt, alla elkablar var svarta... ledare, nolla, skyddsjord.. Jag tycker mig stå en del över den kunskapsnivån.. Som den elansvariga på jobbet säger, jag skulle satsat på elautomation med min kunskap. Har ju gått en del elkurser pga ensamjobb på värmeverk, felsökning, utbyte av komponenter såsom kontaktorer, överströmsskydd i ställverk mm, de tar ju stryk om de kommer till åren och har fått jobba en del, byter elmotorer till asktransportörer om de havererar osv.. Går med en Flir ibland i ställverk och termograferar så att ingen kontaktor går varm osv. Då måste den bytas ut. Jag kommer att fortsätta att göra enklare eljobb i mina 2 fastigheter, vilket jag tycker att det är.