Avverkning (slutavverkning)

16 fub träd (gran) utan röta?

4 inlägg 3237 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

16 fub träd (gran) utan röta?

Fredrik Reuter  
#312486 Hittade denna på tuben. Imponerande minst sagt.
Tror ni det stämmer att den är på 15,7 fub? Ingen dålig pjäs isåfall!

Verkar f.ö rötfri. 140 år och 46m lång enl filmen.





   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: 16 fub träd (gran) utan röta?

özach  
#312488 oj, skulle säkert ha ved i 2 år med bangarna , minst :o fast tycker det är lite ledsamt när en sån
bjässe till träd sågas ner :sad: jag kanske är för blödig för skogsforum :grin:

Användarvisningsbild

Re: 16 fub träd (gran) utan röta?

Fredrik Reuter  
#312489 Nejdå, jag tycker också det är lite tråkigt. Men samtidigt imponerande... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 16 fub träd (gran) utan röta?

rokon  
#312510 Träden blir höga när de står i de nedre delarna av bördiga branta sluttningar men de står inte i evigheter, lokala kraftiga vindar beroende på åskväder brukar fälla dem. Har beskådat det på resa i de Rumänska bergstrakterna i Transsylvanien där skogsarbetarläger besöktes. Visst avverkas det, men det växer också fort, men jag såg fler lokala till sin utbredning områden där vinden tagit allt, min tanke var här behöver de ej avverka, de har fullt upp med vindfällena. Ett högt träd blir allt mer instabilare ju äldre och tyngre det blir. Speciellt när det gäller granar så är det bara en tidfråga när det faller. Åskväder nere på kontinenten är vanligare och kraftigare i allmänhet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).