Avverkning (slutavverkning)

Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

9 inlägg 7561 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Fredrik Reuter  
#311202 Trädröjning med helikopter av ledningsgator, är det vanligt?
Läste i NyTeknik om Eon som delvis använder helikopter för att röja ledningsgator.
Tydligen så laserscannas områdena innan så det finns underlag för om och hur röjningen ska gå till.

Nedan en film som visar metoden.





   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Seb macahan  
#311205 Här i Blekinge röjs gatorna ofta enl. Den metoden. Ser och låter häftigt. Misstänker att det inte är praoelever till piloter som utför det.

Avatar Fallback

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Brickan  
#311231 For över här i somras. Eon har hållit på med detta ett tag. Skulle tro i alla fall tio år. Det är rätt imponerande att se en sådan flygning och en sådan uppsättning cirkelsågar hanteras så. Sågarna är inte så himla små heller.

Avatar Fallback

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

ulvsnäs  
#311236 Jag praoade på sydkraft (som det hette då) 1998 när jag gick i åttan. och då var jag med när de klippte ledningsgataorna med helikopter. Tyvär fick jag inte åka med utan fick springa under och stoppa bilar och peta ner grenar som hamnade på trådarna.

Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Bax  
#311247 Det där är eftertraktad flygning hos piloterna.
Jag lejde en sådan helikopter en gång och då kom piloten från Oslo, han hade tagit ledigt från sin offshoreflygning bara för att få flyga detta.
"att flyga till en oljeplattform fram och tillbaka är ju som att köra taxi, detta är riktig flygning " sa han och log. :???:

Tyvärr började sågmotorn brinna så han fick sänka ner skiten i en sjö bedvid.

Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Fredrik Reuter  
#311258 Spännande! Jag hade också nåt i bakhuvudet att det körts ett tag. Hur är det, kan det inte bli potentialskillnader?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Bax  
#311309 Nä, dom är ju i luften så det enda som kan hända vid direktkontakt mellan ledning och såg är att denna antar samma potential som ledningen, jämför med en fågel som sätter sig på linan.

Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Fredrik Reuter  
#311355 Hej,
Ja, det är jag med på. Jag menade att det bildas en (stor) potentialskillnad i aggregatet så man får akta sig när de sätter ner det?
Vet inte vart jag fått det ifrån, jag kan ha helt fel... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eon röjer ledningsgator med helikopter och laser

Bax  
#311437 Nä, det blir inte uppladdat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).