Avverkning (slutavverkning)

Fröträd

8 inlägg 5679 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fröträd

skogen1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22463 Har precis köpt en fastighet med 50ha skog det står frötall på 9ha som ska tas ner,det har kommit upp plant som är ca 2dm.Jag ska leja bort avverkningen,men frågan är vilken årstid är bäst att averka dessa jag har pratat med olika virkesköpare och dom säger olika,det är fast mark där,Dom som köpt averkningen har sagt att det är bäst att ta det nu imars medans det är snö,men förra veckan pratade jag med dom och då skulle dom komma i maj-jun för det skulle vara bäst,det verkar som dom har stora lager med timmer så att det är därför dom väntar.Någon som har några råd hur man gör? (50 cm snö nu)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22466 Tycker inte att det skulle spela någon roll. Men om det huggs i Maj-Juni får du en extra markberedning när träden fälls och dras av skördaren, vilket är en fördel. :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#22473 Spelar ingen större roll tycker jag med när du tar dem.
Det som kan vara lite tråkigt är om det är minusgrader när de huggs, gör illa åt plantorna då.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22550 Fröträd huggning är nog mest lönsamt vid motorsågshuggning !
Jag vet att jag provocerar skördar entreprenörerna med påståendet.
Det blir i varje fall mycket m3, även för en medioker huggare per dag med motorsåg. Allra helst om man jämför med gallring som bara har medel 0,10-0,15 . Då får man slita ihjäl sig för att få i hop ett skotarlass per dag.

Användarvisningsbild
masterchief  
#22571 Kan inte säga att fröträd blir billigare per kubik manuellhugget.
Jag har huggit en hel del innan jag köpte skördare.
Anta att en flink huggare hugger 35-40 kubik på en dag, då blir kostnaden 55-65kr kubiken för huggning.
Har precis avslutat en post fröträd med 5005an, 240m3fub, snitt 26m3fub/timme. Blir 40kr/m3fub.
Det som blir bättre manuellt är möjligtvis apteringen, hur man än ser så ser man bäst från marken.
Sedan blir skotningen dyrare efter manuellhugget.
Det resultat jag anser bäst är att fälla manuellt, märka om det är klass1 och eventullet manuellkvista en del för att spara plantor, sedan köra igenom med skördaren så det blir virkesstråk till skotaren.
Blir ungefär lika dyrt som om man manuellhuggt dock med bonusen att skotaren slipper harva runt bland plantorna efter stockar.
Posten jag körde var dock inte fälld.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22588 håller med "masterchief" i denna fråga.. ett tips kan vara att låta en sk. utsynare gå över trakten , (om det är riktigt fina fröträd) :lol: siktar på att avsluta en fröställning imorrn 8)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24796 Kollegan var på mig en gång. Gemensam middag, jag hade jobbat ute i skogen på dan.
-Hur mycket har du huggit då, sporte han.
-Inte fan vet jag, blev mitt svar. Hade rensat stormfällda granar runt ett kalhygge med motorsåg. Vem fan räknar kubikmeter då...?
Men han stog på sig, så till slut så vred jag till med ett par kubikmeter.
Upp for kammen hans. - Ha, jag har avverkat tio kubik idag!
Stormfällda frötallar på ett kalhygge visste jag han hade gjort, inklusive hjälphuggare......

Allt är relativt.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24820 jag skulle hugga fröträden på våren medans det är snö som skyddar plantorna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).