Avverkning (slutavverkning)

Längd timmer

41 inlägg 29914 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längd timmer

sveakatten  
#301760 Är det någon som räknat på vilka längder som är bäst betalda på talltimmer?
Eftersom min maskin har en begränsad lyftkapasitet så vill jag ju ha så lätta stockar som möjligt.
När man tittar på en bit som är 46 lång ocgh 30 i topp innehåller ju den lika mycket som en som är 28 itopp och 55 lång.
Priset är ju högre för 30 cm men påslaget för 55 är 106% men man mister ju 9 decimeter på nästa om jag tänker rätt.
Hur brukar ni hugga?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301762 Är avsmalningen liten så gör jag stockarna så långa som möjligt. Behöver inte tänka på utkörningen av virke då jag lejer för den! :smile:

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Futurawood  
#301764 Om du hugger efter en prislista så är det bäst för dig att fälla några typträd och med en klave aptera dem i olika alternativ och se vad som ger mest.
Om du däremot hugger mot en fub volym så är det oftast en minsta medellängd som styr och man har mer fritt att hugga längderoberoende vilken diameter.
Men det är så olika köpmodeller så det är svårt att jämföra. MEn viktigast att ju att få bäst betalt för hela trädet och inte på den enskilda stocken jämfört mot en annan stocklängd och diameter.
Genom att aptera (utan att kapa) provträden så kan man analysera om olika sortiment skall tas ut eller man nöjer sig med timmer + massaved. En del listor/köpare vill ibland bara ha ett fåtal längder och det tvingar till tvångsaptering som kanske inte är det optimal för just det trädets totalvärde.
Så pröva att få ut det högsta värdet i provträden utifrån olika listor/köpare och anpassa det till dina behov om lätta stockar mm. På detta sätt får du ut högsta värde av just den avverkningen. Att påtala vid det tillfället. Senare hade kanske valet varit ett annat, men man måste bestämma sig och inte vänta hela tiden på ett bättre tillfälle.
LAJ

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

T Landström  
#301765 Är det tall av högkvalitet så får man ju bättre betalt för rotstocken om den håller klass 1.
Sedan finns det säkert en övre gräns på diametern där priset blir lägre...


Nu lär jag nog få ett PM från en viss person...

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Futurawood  
#301770 Det gäller att hitta kvalitetsgränserna på stockarna, både kvist och årsringar. Som Landström påtalar. Att dra ut en stocks längd över en kvalitetsgräns betalar sällan, om aldrig sig. Satsa tid på rotstocken för den har som regel 50% av trädets värde.
Man kan lätt aptera bort stora pengar genom att kapa fel. Förr brukade man säga vid mom huggning att man lätt tjänade in att fundera 5 min på kapningen innan man verkställde den.
Har tallen vuxit i 80-120 år skall värdet tas till vara på bästa sätt oavsett om man hugger mom eller med maskin.
Vad är det för mening att röja, gallra och vårda skogen om man inte vid det avgörande tillfället inte tar vara på bästa värdet, när man nu behöver hugga. Tråkigt nog svänger dock virkespriserna år från år men just vid avverkningstillfället skall göra det bästa av situationen.

LAJ

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301781 Jag har aldrig g huggit talltimmer egentligen, är det inte svårt att se kvalitetsfel som bulor, lyror och långkrök? Brukar ni hugga/såga av barken vi bulor för att kolla?

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

sveakatten  
#301782 OK, Jag brukar försöka vara noga med framföralt rotstocken, försöker också att få till längder så jag får mesta möjliga med timmer.
Jag har också försökt hålla så långa stockar som kvaliteen tillåtit, men eftersom jag hugger fröträd började jag fundera på längd och vikt.
Tittar man då på min lista så blir detsamma pris på en stock på 30x460 som en på 28x550 (tror jag) och då tappar jag ju 90cm på nästa stock, kvalitetsmässigt kan jag lika gärna aptera 550 och då borde man tjäna på att ta 460, och få en längre 2 stock.

Tänkte göra som du sa och prov aptera, men det är väl inte så lätt med dom olika kvaliteerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301795 Det viktigaste när man apterar tall är att hitta kvalitetsgränserna! Sen försöker jag göra rotstocken så lång som avsmalningen medger, men det är sällan problemet med rotstockar, däremot kan avsmalningen vara stor när man kommer till sistastocken.
Grantimret apteras däremot så långt som det går om prislistan är så konstruerad. Mellan 90-95 % av grantimret hos mig hamnar i klass 1. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301818 Jag håller inte med er som rekommenderar långt timmer. Speciellt då det gäller tall kan man gärna göra stockar 40 eller 43 dm utan att det blir särskilt stort avdrag, dock skall man ha 1 dm övermål.

För tall gäller att få stockarna i klass 1, 2 eller 3 och då ska man aptera innan kvist, skada, krök m.m. Om det blir klass 4 kan man lika gärna skicka det som massaved eftersom priset nästan är detsamma, samt att grova stockar höjer volym-% och betalningen för hela massavedspartiet.

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

T Landström  
#301820 Skulle jag apterat en grov 40 eller 43 istället för en 55 skulle jag tappa minst 100 sek/m3...

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301825 För oss skiljer det 62 kr/m3to på en klass 1 från 40 till 55 dm men det är ju strunt, i verkligheten blir det mindre eftersom avsmalningen justerar grundpriset neråt. Det viktiga är ju att få betalt för volymen man har, på 1,5 m kan diametern minska från 30 cm till 26 cm vilket medför en volymminskning med 24% och det påverkar ersättningen negativt.

Men det är klart att om du har virke som inte smalnar av så skall du göra långa stockar.

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

gonzzos  
#301838 Har dålig koll på priser och procent men efter att börjat såga skälv på solosågen ser man ju att avsmalning inte är något bra.D blir ju liksom svårt att få ut mer ur stocken än vad smalaste ändan säger,har nog börjat aptera lite kortare på det som smalnar av än vad jag gjort tidigare.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301850 Avsmalningen måste man ha koll på.
Läser Mellanskogs lista.
Tall klass 1 26cm skiljer det 120 kr/m3to mellan en 4,0 och en 5,5 m stock.
1 30cm 128
Tall klass 2 26cm 96
2 30 cm 101
Tall klass 3
lika som kl2
Gran klass 1 26cm 88
30cm 85

Ingen obetydlig skillnad tycker jag om man har koll på avsmalning, kvalitetsgränser m.m

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

sveakatten  
#301880 Isteskog, det är precis det jag menar om du hugger en stock på 5,5som är 28 i topp hur stor är den då vid 4.3 eller 4.6? Om du jämnför så hur får du prisbilden då?
Räkna sedan att du tappar 9 eller 12 decimeter på 5.5an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301885 Isteskog du har säkert sätt då det gäller hur listan ser ut men glömmer att du får betalt för mindre volym. En diameterminskning från 30 till 26 cm medför att du för 26 cm stocken bara får betalt för 76% av volymen som du skulle fått betalt för om du tog den kortare. Du får alltså skänka bort 24% av volymen i den första 4-4,3 m av stocken och det torde påverka ersättningen mer än dessa avdrag (120-128kr/m3to) du nämner..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).