fre 21 nov 2014, 10:26#299844
Hej
Jag har för något år sedan ärvt en tomt i Ljusnarsberg där jag har en sommarstuga som är 1,2 hk stor tomt på där ca 0,6 - 0,7 hk av ytan består av skog. Mestadels gammal tät och storvuxna granar men en hel del björk också. Jag är intresserad av att sälja av skogen, dels för att göra en liten hacka och dels för att få in lite mer ljus då skogen äter upp den del samt slippa lite mygg.
Därför har jag mejlat ut till 5 olika skogsbolag för att kolla om de var intresserade att göra en slutavverkning, dvs ta ner skogen och transportera den. Jag har helt enkelt inte tid att göra det själv.
Reggade mig här en liten tid sedan för att läsa på och har gjort det en del men känner ändå att jag måste kolla med några oberoende experter (ni) eftersom att jag inte har någon erfarenhet av slutavverking alls.
Jag fick svar från endast 2 bolag som ens visade intresse och har egentligen bara gått vidare med ett där de är villiga att utföra jobbet. De har varit där och kollat på den skog jag har men de verkar ha väldigt svårt att ge en uppskattning på hur mycket som det är värt, eftersom de säger att allt beror på hur mycket timmer de kan göra av gran och ev. björk och det vet de inte innan de tar ner den.
De bedömde senast att det skulle bli runt 130 m3fub för min avverkning. En annan gång har de nämnt 180 m3fub som siffra. Är det mkt eller lite och hur kan jag veta vad som stämmer?
Dessa är de kostnader och priser jag fick:
Björkmassaved: 270 kr/m3fub
Granmassaved: 230 kr/m3fub
Timmer: 450 kr/m3fub
Avverkningskostnad: 110 kr/m3fub + ett antal timmar med timkostnad för manuell sågning vid husen.
Hur kan jag som säljande part veta att de siffror som de redovisar efter nertagning stämmer?
Är det risk att bli lurad av de större företagen, dvs de redovisar mindre än vad de tagit ner?
Kan man begära att få en fast summa eller måste allt skickas in för kvalitet koll?
Behöver jag betala någon sorts "vinstskatt" eller liknande på de pengar jag får?
De uppskattade i grova drag om man kan göra det mesta till timmer att jag skulle göra en vinst på ca 20000 kr som mest. Är det rimligt?
Långt och många frågor, jag vet. Hoppas någon vänlig själ kan ge lite klarhet till en nybörjare som försöker att sätta sig i skogsbranchens djungel.