fre 12 sep 2014, 06:36#290163
Hej, det finns något som kallas gammal hävd, hur starkt juridiskt detta är vet jag ej, dock tror jag inte grannen kan hindra er från att utnyttja hans basväg, dock mot skälig ersättning.
Någonstans måste det finnas något om hur man ska kunna sköta en allmänning (ta sig dit och väck).
Detta problem har tidigare varit uppe på forumet.
Annars är detta med allmänningar nästan alltid ett problem. Personligen tror jag att grannen räknar denna allmänning som sin egen mark.
Strikt juridiskt tror jag inte grannen kan hindra er från att utnyttja er allmänning, huvudsyftet med allmänning var att ni gemensamt äger förfoganderätt, då måste ni självklart kunna te er dit och dän, om det nu inte finns någon annan möjlig väg är det grannens basväg som gäller.
Har själv på min fastighet ett grustag och ett en vattenkälla som är allmän, utsatt som gemensamt förfogande för hela byn, detta gjordes vid storskiftet någon gång på 1800 talet, och självklart får vem som helst då i byn utnyttja detta (för eget bruk dock inte för avsalu), fastän det nästan har fallit i glömska.