sön 09 mar 2014, 23:05#270334
jannee skrev:Inte vill jag överlämna något i sämre skick än vad jag förvärvat. Det är det kortsiktiga tänkandet, maximal utdelning på kort tid som jag är emot.
Vi lever på kort sikt, vi behöver mat, energi och tak över huvudet varje dag. Den som bara planerar på "lång sikt" missar hela livet.
Upp till var och en men att överlämna en kalfälla till nästa generation skulle i alla fall jag skämmas för.
Jaha, men vem skall avverka skogen då? Skall den bara sparas, och ingen får hugga för den skall "nästa generation" ha? Mörjkligt inställning, jag förstår inte hur du tänker. Ungefär som att sätta in på sparkonto, men aldrig ta ut. Nå, dina barnbarn blir säkert glada över 200 år gammal skog som de inte får avverka, eftersom deras farfar tyckte att "det skall sparas".
Tror inte heller att du Mangan skulle sova speciellt gott om du bara räknade på att få ut mesta möjliga under din livstid.
Varför inte? Då kan jag ge barnen pengar så får de själva bestämma över sitt liv, jag tänker inte tvinga på dem en skogsfastighet som de inte vill ha hand om, och dessutom överföra skuldkänslor om att man inte får avverka. Det skall ju sparas, gubevars.
Mårran hade tydligen bara tänkt ha sin eventuella fastighet för att tjäna lite pengar på, visserligen upp till var och en men ett sådant resonemang tycker jag är rent åt helvete fel - hur f*n ska det komma att se ut på landsbygden om det är under sådana premisser gårdarna ska skötas.
Hur f*n tror du gårdarna på landsbygden har skötts i alla tider och sköts än idag av de som måste leva på dem? För att generera vinst, så man får mat på bordet och tak över huvudet! Det är bara på senare tid skogs- och lantbruk har blivit hobby för de som inte behöver pengar. Får man tro naturföreningarna, så tycker de att så skall det vara. Bo i staden, tjäna pengar, besöka Skansen... nej jag menar landsbygden på helgen när det är fint väder.
Mårran frågade ENDAST efter hur stort nettot skulle kunna bli = kan jag uppfatta att eventuell skoglig återväxt inte skulle äga rum.
Har själv under 40 års ägande inte haft någon som helst inkomst från näringsverksamhet, klagar ändå inte.
Nej, du har väl ett jobb vid sidan om, och har skogen som hobby. Det är inte alla som har råd till det. Eller ens lust. Själv siktar jag på att leva på skogen en vacker dag.
Självvald väg i egen skog