sön 05 jan 2014, 14:14#255156
Jag är visserligen bara en enkel amatörhuggare men jag kan kanske bidra med några tankar.
Jag tror inte att någon enskild såg kan sägas vara oerhört mycket bättre än alla andra, av typen "du hugger tjugo meter mer varje dag", men jag tror ändå att den utveckling som skett på olika områden gör att huggaren orkar och hinner mer per dag, vilket väl är det som räknas i slutänden.
Den gamla jonseredare från 80-talets första hälft som jag använde i något år gick utmärkt att fälla, kvista och kapa med. Inte tu tal om det. Men den vibrerade mer, drog mer bränsle (som den förbrände sämre med mer avgaser som följd) och var mindre ergonomisk. Dessutom var kastskyddsbågen sämre på just den sågen, men det var nog snarare ett modellfel.
Allt detta gjorde dock att jag blev tröttare, påverkades mer av avgaser och fick tanka oftare än jag behöver med min moderna såg. Så jag tror att, givet att allt annat är lika, alla huggare presterar mer med en modern såg än en gammal. Kanske inte så mycket mer att man slås av skillnaden, men jag tror ändå att det finns en skillnad.
Så, det var mina mycket begränsade erfarenheter.
/Daniel Sidenbladh