Avverkning (slutavverkning)

Säkerhet vid stormhuggning?

28 inlägg 15474 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Blivande snickare  
#251627 Dom nya generationens kevlarvästar väger inte så mycket, borde gå bra att ha under rocken :wink: :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

kallen  
#251629
Tosca skrev:Så då får förkaparna börja med skottsäker skyddsutrustning också!


Haha en maskin ska vara utrustad med sånt. Men känner rent spontant att det känns säkrare att ha en 20 tons maskin som håller i än en som står 90 meter bort.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Tosca  
#251633 Det finns ju "säkra skottvinklar" också, tänker skördarföraren åt vilket håll han håller aggregatet när han sågar minskar riskerna vid kedjeskott.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

JD 2006  
#251636 Jovisst kan man vrida och vända och skoja bort det mesta men det är ju synd att någon alltid måste sätta livet till innan nån fattar att Oj kunde det hända??...

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

tallen100  
#251721 Kanske kursledarna behöver kurs istället?. Men det kanske är kursdeltagare som ska lära upp dom...

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Blacksmith  
#251884 Fick ett kedjeskott för många år sedan och resultatet blev både in och utgångshål i en hydraulslang. Efter det så fick jag stor respekt för sågvinklar. Innan så tänkte jag nog som alla andra.... Det händer inte mig.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

kallen  
#251897
JD 2006 skrev:Jovisst kan man vrida och vända och skoja bort det mesta men det är ju synd att någon alltid måste sätta livet till innan nån fattar att Oj kunde det hända??...


Absolut ska det inte vara så. Men en stor tung skördare kan ju säkra mycket för en manuell gubbe utan att använda sågkedjan.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Tosca  
#251898 Ja, då får jag ursäkta för det sk skojet då om det inte föll i smaken.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

kallen  
#251903
Tosca skrev:Ja, då får jag ursäkta för det sk skojet då om det inte föll i smaken.


Nej då. Du har helt rätt! Menar bara att det är viktigt att maskin och manuellfolk hjälps åt och kommunicerar för att få bra säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

anersimyra  
#251952 Behövs maskin till ett moment så håller jag mig på behörigt avstånd, oavsett kommunikation. Ett moment kan se bra ut inifrån hytten, men i själva verket innebära rena katastrofen för den som står nära. Särskilt med den något "nervöst" lagde föraren som har svårt att tagga ner en smula. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

JD 2006  
#252065 Ja det är klart att en maskin kan naturligtvis rädda oerhört många människor också.

Tosca: Jag tycker det är bra att skoja jag oxå....det var ingen specifik pik till dig och om du tog det så så ber jag så hemskt mycket om ursäkt....på forumet så ska det väl ändå gå att skriva både skojiga inflickar blandat med allvar. Jag startade denna tråd för att just få en diskussion kring detta med avstånd då det inte verkar vara någon som fortfarande vet hur det riktigt står till om olyckan skulle vara framme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Tosca  
#252077 Ja då är jag med dig, på alla sätt.

Tänker man på saken så finns det väl ingen som byter kedja på skördaren med motorn igång?
Å anledningen är ju just den att man aldrig kan lita på en maskin.
Får inte datorn spel så kan det bli mekaniska fel.

Som en parallell så hängde sig kransvängen på Rapiden en gång, enda skadan blev en bula på avgasröret men trycket släppte inte förrän motorn stannade.
Bara en ventilslid som kärvar kan ju få ödesdigra konsekvenser.

Och när slangen till bomkolven gick på skotaren så föll kranen väldigt fort i backen.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid stormhuggning?

Windsor  
#252125 Losskapning beror mycket på vilken maskin som skall köra det. Till en liten maskin ex. JD 1070 kapar jag så mycket jag kan kapa. Medans till en större maskin tar jag bara det som ligger ner i backen och dem grova. Ju mer maskinen tar på egen hand desto säkrare är det, sedan är det annorlunda i brötarna förstås. Den viktigaste uppmaning jag har om du skall losskapa är följande, TITTA på stammen INNAN du kapar! Man tycker man är så jävla duktig när man springer runt och kapar loss stamm efter stamm, farligt farligt. Där är alltid nån stamm som trasslat sig mellan andra träd och spänner åt sidan. Har man inte tittat upp längs stammen då så har man ju med säkerhet minst två fina blåmärken på smalbenen.
Även viktigt att titta på vältan efter andra mindre stammar som följt med i fallet. En kollega hade tur sist vi kapade loss, han kapade loss en tall på 30 cm. Men han tittade inte efter om där fanns nåt annat förankrat till vältan, så när tallen var av så gick vältan tillbaka och som en chock kom där en björkslana och slängde hans hjälm 10 m bakåt. Ögonen är det bästa redskap vi har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).