Avverkning (slutavverkning)

tänkt rätt?

11 inlägg 6054 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tänkt rätt?

Skog 2345  
#244463 Hej,
Ska avverka en Granskog och sedan köra ut virket till vägen på egenhand,Men till min fråga.

Om jag eller inköparen tar in en skördare och avverkar skogen och sedan kör jag ut virket till vägen,Kan inte jag sälja virket som leverans virke då?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

Chainsaw Charlie  
#244467 Jodå det ska inte vara något problem. I det fallet bör du kunna välja om du vill ha det som leveransvirke eller avverkningsuppdrag.

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

Skog 2345  
#244471 Okey, Tack för svaret! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

Tonfisk  
#244569 Vad är fördelen med att sälja som levvirke?

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

haggloader  
#244585 Efter huggningen har du möjlighet att sälja till valfri köpare.

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

alias  
#244589
haggloader skrev:Efter huggningen har du möjlighet att sälja till valfri köpare.


Känns som att börja i fel ände, anser jag.

Redan när träden huggs bör man veta vem som ska köpa dem, så att apteringen blir rätt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244591 Ja, det var inget smart råd, undvik det, kontrakt med köpare innan något avverkas, för rätt aptering och ett bra pris.

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

haggloader  
#244600
"Om jag eller inköparen tar in en skördare och avverkar skogen och sedan kör jag ut virket till vägen,Kan inte jag sälja virket som leverans virke då?"

Som jag tolkade frågan lite längre upp var ju träden redan huggna och då blir det ju liiite svårt att aptera rätt...

Följaktligen blir följdfrågan hur många procent skiljer sig skogsbolagens apteringstillägg och anvisningar åt rent generellt.

Användarvisningsbild

Re: tänkt rätt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244619
haggloader skrev:
"Om jag eller inköparen tar in en skördare och avverkar skogen och sedan kör jag ut virket till vägen,Kan inte jag sälja virket som leverans virke då?"

Som jag tolkade frågan lite längre upp var ju träden redan huggna och då blir det ju liiite svårt att aptera rätt...

Följaktligen blir följdfrågan hur många procent skiljer sig skogsbolagens apteringstillägg och anvisningar åt rent generellt.


Tja, prisskillnaden mellan näraliggande längder kan ofta skilja 10 -15%. Sedan har ju vissa virkesköpare 6 dm moduler på grantimmer, varför det kan bli en hel del övermål (= bortskänkt virke) om man inte ser upp.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: tänkt rätt?

hlb  
#244623 Fördelen om du upphandlar skördaren är att du kontrollerar körskador på ett mycket bättre sätt. Diskutera aptering och skriv kontrakt med köparen i förväg.
Jag får förmodligen mothugg av de som vill köra (förstöra) också under alla olämpliga tider på året.

Avatar Fallback

Re: tänkt rätt?

haggloader  
#244694 För egen del tror jag inte på leveransvirke ur ekonomiskt avseende. Med stigande priser och under den här årstiden kan du vänta lite längre och få en högre premie ev. när sågverken får brist på virke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).