fre 01 nov 2013, 11:59#242735
Tack för svar!
Det jag är ute efter är alltså rediga siffror på faktisk ålder. Camwoods svar är bra då det också ger sammanhang och förutsättningar. 130 år, gran, västernorrland. Anledning: att det börjar bli torrträd.
Välkomna ni alla som vill fylla på med kunskap!
Även om jag själv svarar till viss del på min fråga så känns det som att jag vet väldigt lite egentligen. Jag har ingen egen skog (än), men jag har läst en del och hängt på Skogsforum ett par år. Men när det gäller överårighet har jag bara hittat principer, inget konkret. Det verkar som att "alla" avverkar så snart träden är "mogna". Och då tycker tydligen de som skriver skogslitteratur att det inte är intressant att skriva mer om gamla träd.
Jag tänker att på egen skog så kan det finnas anledningar att spara träd längre. Dels som virkesförråd. Dels för att få grövre sortiment. Och också för att t.ex. möjliggöra för lavar, svampar, m.m. att sprida sig mellan olika bestånd.
Sen när en är ute efter att köpa skog, som jag är, så finner en fastigheter som har skötts på varierande sätt. Ibland bjuds det ut något dödsbo där det inte har avverkats på länge. Även där är det intressant att veta mer om gammal (överårig) skog för att kunna värdera den rätt.
Jag efterlyser konkretiseringar. Alltså faktiska åldrar och mått som fyller i luckorna i min kunskap. Det saknas i litteraturen. I alla fall har jag inte hittat mycket.