The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
jannee skrev:Det är naturens gång att mark sjunker, inte minst mossmark. av den orsaken är det EXTRA viktigt att underhålla diken (rensa), tillåtet att även göra nya diken för YTLIG vattenavledning (markavvattning) vid just slutavverkningar.
S.k. slutavverkningar är ett ganska nytt påfund vilket gör att sådana vattensamlingar som du råkat ut för aldrig kom till på den s.k. gamla goda tiden.
Skotarföraren ska alltid köra sina sista lass bredvid tidigare körda spår, på så sätt att han/hon jämnar ut terrängen
Marktrycket från en skotare är LÄGRE per kvadratcentimeter än det blir med motsvarande jordbrukstraktor.
Djupa fula spår (diken) är bevis på nonchalans och att avverkning/utkörning skett på fel tidpunkt eller med fel utrustning. Finns nämligen band att lägga på om bärigheten är dålig eller något mindre skotare - som är mer lämpad för vattensjuk terräng.
jannee skrev:Mina erfarenheter är att tar man bort så mycket av hyggesresterna som är ekonomiskt försvarbart. lyckas föryngringarna betydligt bättre.
Snytbaggarna trivs sämre
Gräsväxten blir svagare
Betydligt mindre med björnbärsrevor
Betydligt mindre med ormbunkar.
Har experimenterat under årens lopp, bl.a planterat behandlade barrotsplantor i grönriset - de dog året efter, jag fick sedan vänta till hösten, gjorde en bra markberedning, planterade följande vår. Blev senare tvingad att gå med ryggsprutan och spruta HELA fällan med roundup. Det växte hejdlöst med björnbär, hallon men inte minst ormbunkar.
Har man g32 eller g34 marker, förespråkar jag, bort med allt ris.
skogsbjörn skrev:Fan va många paranoida och snåla privatskogsägare det verkar finnas då..
conny skrev:Jag har inte haft skog så länge men alla säger till mig att det är mer lönsamt att ta dit maskiner än att såga själv?? Detta kan jag inte förstå?!! Hur kan det bli mer pengar över om jag tar dit maskiner? Dom som kör ska väl ha lön? Maskinen kostar ju en slant i timmen??