tis 15 okt 2013, 18:20#240609
Vi har ju alla olika förutsättningar, jag kan bara prata för mina. Har en fastighet i södra Småland ungefär 100 ha dessutom ett heltids lönearbete.
Oekonomiskt att ta ledigt från jobbet för att avverka skog, enstaka vindfälle - sök och finn ja helt ok.
Trots att jag gått i skog sedan födsel är jag fortfarande ganska kass på att optimera virkesuttaget, märks inte minst på vindfällena.
Har en skördare apterat blir det oftast optimalt dessutom kör skotaren ut virket betydligt snabbare när det ligger samlat.
Har man redan en traktor med huggarvagn eller vajerkran stående blir saken annorlunda, inte räknar arbetstiden, kan det bli ett hyfsat netto.
Tyvärr är det ändå så att det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen.
Har du någon slutavverkning i tallarnas omedelbara närhet, ja så du slipper kostnader för flyttning, finns det inget skäl att inte utnyttja professionella aktörer.
Utan att begripa hur man gör, är det en baggis att aptera bort 15 -25 % av virkesvärdet.
Första stocken kan du syna av nedifrån och sedan klava fram till rätt längd, men du bör också ha handdatorn med dig för att inte göra bort dig - har du det?
Betydligt lönsammare är röjning, oftast väldigt åsidosatt.