mån 08 jul 2013, 19:02#230644
lfq skrev:Jag ska låna ut ett USB-minne nästa gång jag träffar honom. Det är en lokal entreprenör så bolaget som köper virket är inte inblandat.
Att inte lämna ut dessa uppgifter ger anledning till oroande tankar.
- Detta är uppgifter som skall lämnas ut.
Tyvärr begär inte alla skogsägare dessa uppgifter, vilket får många att tro att det inte behövs. Uppgifterna är nödvändiga för kontroll av mycket.....
- Vissa bolag förstärker uppfattningen att skogsägare inte skall ha dessa uppgifter. Ändå har hela skogsbruket medverkat till att dessa uppgifter skall tillverkas och lagras i varje skördardator.
Uppgifterna skulle lämnas på varje uppdrag. De skall finnas lagrade så länge datorn är hel. Holmen vägrade lämna dessa uppgifter med fler osanningar som förevändning. Uppgifterna kom till slut och visade en mycket allvarlig vanskötsel på avverkningen.
- Begär minst
produktion, prislista och kalibrering. Är det en Ponsse kan även alla stamfilerna hämtas.
De kan skrivas ut, men begär då fullständiga utskrifter. 15 sidor är inte ovanligt bara på produktion.
- Begär gärna filerna. (Jag kan utan kostnad ta hand om filer åt dig och göra om dem till utskrift som blir läslig, om du inte får det utskriftsvänligt.)
Ofta skickar maskin bara ett par sidor utskrivna, som inte visar allt..