Avverkning (slutavverkning)

Körskador Vid Avverkning

86 inlägg 44931 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körskador

Komatsu860  
#216468 Det går att unvika körskador med lite planering och vilja hos både skördarföraren och skotarföraren. På min skotare har jag alltid 4 stockmattor med mig som jag har mycket nytta av till både dikesöverfarter och blötare partier på basvägen. Skördaren risar nästan alltid basvägen som sedan underhålls efter behov. Vi får nästan aldrig några alvarliga kör skador och bolaget betalar gärna några extra timmar för risningen

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Körskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216483 Ju mer man "sköter" skogen (dvs försöker dana den så den ger pengar) desto mer maskiner och större chanser till körskador är det.

Så den som låter skogen vara ifred, åsamkar inga körskador.

Avatar Fallback

Re: Körskador

strombom2  
#216497 Mycket av körskadorna beror på att de är på tok förstora maskiner som ska köra under pressat läge av industrin.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

vetinte  
#216509
haggloader skrev:Så kallat förvärvstillstånd finns kvar bl.a. i Skellefteå kommuns glesbygd.


:grin: Justde så hette de. (Jag kom även på de i eftermiddags.) Men tack :grin:
Se för allt i värden till att värna den.
Den e INTE lösningen på hela eller alla problem. Man de e en del av.

strombom2 skrev:Mycket av körskadorna beror på att de är på tok förstora maskiner som ska köra under pressat läge av industrin.


Klockren :grin:
O de e en konstväns av att allt handlar om tillskansa sig så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt. Kortsiktig lönsamhet o skit i hur de går sen.
Huvudsaken e att JAG har så mycket pengar som möjligt. O kan delta i slit o släng samhället.
BLAND ANNAT.

Användarvisningsbild

Re: Körskador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216534
strombom2 skrev:Mycket av körskadorna beror på att de är på tok förstora maskiner som ska köra under pressat läge av industrin.


Mycket av körskadorna beror på dagens absurda vattenlagstiftning, som dels kräver uttryckligen tillstånd för markavvattning, dels är förbjudet i södra Sverige.

Den markägare i södra Sverige, som vill torrlägga sina marker för att bl.a. minimera körskador, måste alltså först söka dispens från markavvattningsförbudet. Om en sådan dispens erhålls, så måste sedan tillstånd för markavvattning sökas. Om även tillstånd för markavvattning beviljas (ca 50% av beviljade dispenser), så kan markägaren lagligen torrlägga sin mark för att minimera körskador.

Det är sannerligen hyckleri av samhället att gnälla på körskador, så länge vi har dagens absurda regler kring markavvattning. Inte bättre blir det av att det finns ett löjligt lågt engångsbidrag för att plugga igen fungerande skogsdiken. 900 kr/ha försumpad mark, tror jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Körskador

Risarvaren  
#216562
haggloader skrev:
vetinte skrev:
Jag vet att att kommuner hade bosättning på fastigheten som ett krav. Vilket år de tog bort kommer jag inte ihåg. Men de var efter -94 iaf.
Men som de funkar idag så kan en snubbe köpa en fastighet (som han bara set avverkningsinkomsten på, på pappret) o sen skövla o skita i den.
Det händer o jag har sett de.

Så kallat förvärvstillstånd finns kvar bl.a. i Skellefteå kommuns glesbygd.


Själv är jag "utbo" som det kallas, äger en fastighet i Ljusdal men bor i Södertälje. Jag åker upp så ofta jag kan bara för att det är så jäkla skönt att ströva runt i sin egen skog.

Ljusdals kommun bedömer varje affär med i kommunen icke bofasta och utfärdar just förvärvstillstånd. Detta gäller även om köparen är juridisk person vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216579 Förvärvstillstånd krävs för juridisk person (hela Sverige) och även fysisk person i delar av Sverige (glesbygd). Annars inte.

Glesbygd kan det vara lite varstans, tex delar av Svenljunga kommun bara 1,5 timme från Göteborg. Runt Umeå är det inte, men så gott som hela Norrlands inland.

Tidigare var det generellt att man behövde tillstånd överallt.

Hela idén med skogsskötsel är att få ut pengar tidigare än annars inte, att kalla något som betalar av sig på 20-30-40 år för kortsiktigt är lite knepigt, Svänga sig med klyschor går väl bra, men stämmer de?

Användarvisningsbild

Re: Körskador

vetinte  
#216600 [quote="Mangan"
Hela idén med skogsskötsel är att få ut pengar tidigare än annars inte, att kalla något som betalar av sig på 20-30-40 år för kortsiktigt är lite knepigt, Svänga sig med klyschor går väl bra, men stämmer de?[/quote]

Om de var mina inlägg du refererar till som "klyschor" så kan du väll skriva de. :wink:
Vet inte vad DU menar med "klyschor". Men när jag ser saker som pågår o har pågått i flera år när de gäller de jag skrev ang kortsiktighet så e de inga "klyschor" i mina ögon.
Har varit ute o titta på et flertal fastigheter som varit till salu o som precis har avverkats o set FÖRJVLIGA ut. Körskador etc. O de har inte varit "enstaka".
När jag sedan efterforskat så har det mer än en gång visat sig att fastigheten köpts ca 1-3 år innan o ägaren har inte bot på fastigheten under tiden. O de är inte ovanligt att han sitter i Stockholm o aldrig satt sin fot på marken.
Har ett fall på en fastighet som köptes för 2 år sen av en kille i Stokholm. Jag var på kommunen o ifrågasatte det. Jag var redan då övertygad om att han skulle kalavverka o aldrig hade för avsikt att bo på fastigheten. O sköta de långsiktigt.
O vad hände ? jo idag så kör skogsmaskinerna o hugger ALLT.

Jag vet inte som sagt vad du menar med "klyschor" eller vilken värd du lever i. Men i min värd har detta pågått i minst 20 år. De sista 20 år e vad jag kan uttala mig om för de var då JAG var ute som mest o kolla fastigheter.
Att du Mangan ser det som en investering över tid 20-30-40 år e görbra men du kanske skulle se att alla inte gör så o att de kan leda till oönskade konsekvenser även för dig. O alla vi andra som ser de som en långtidsinvestering.

Nu låter de som om att jag tycker att alla Stockholmare e såna så för att inte här ska komma någon som känner sig kränkta så säger jag såhär.
DETTA ÄR INTE RIKTAT MOT ENSKILDA HÄR PÅ FORUMET. UTAN DET ÄR EXEMPEL PÅ HUR DET KAN GÅ TILL. O GÅR TILL. O DET ÄR INTE BARA STOCKHOLMARE SOM GÖR SÅ. UTAN DETTA INLÄGGET SKA SES SOM MITT SET ATT VISA PÅ DE KORTSIKTIGA TÄNKET SOM FINNS I SAMHÄLLET I STORT.

Avatar Fallback

Re: Körskador

Brickan  
#216615
vetinte skrev:O vad hände ? jo idag så kör skogsmaskinerna o hugger ALLT.
Om detta sker lagligt förstår jag inte hur det går till. Det är inte många fastigheter som säljs till ett lägre pris än vad virkesförrådet på fastigheten är värt. Lägg därtill krav på hur mycket skog äldre än 20 år som skall finnas kvar så finns det inga snabba vinster att hämta. Om du istället talar om kriminalitet så hjälper ju inte lagar...

Användarvisningsbild

Re: Körskador

vetinte  
#216624 Om de sker laglig kan jag inte uttala mig om. Men de utgår jag ifrån.
Men de behöver inte betyda att de e rätt. O definitivt inte att jag skall tycka de e rätt.
Kan inte hela historien ang just denna fastighet. Har inte följt med sedan försäljningen. Men jag vet så mycket att "gammgubben" som ägde den (o som dog) skulle vända sig i sin grav om han såg vad som hände.
O här e ett "bevis" på att inte alla tänker långsiktigt.

O precis som du skriver så kan man inte göra så mycket om de e kriminella handlingar.
Inte efter dom skett iaf. Det tar inte lång tid att lägga en 40-årig gran men de tar 40 år för att en ny ska stå där. O de e de jag menar. Man ska se till att inte den risken finns INNAN. O inte efter när skadan redan e skedd.

Men allt behöver inte vara lagligt eller kriminellt (svart eller vitt). Där finns oxå saker som e "tvivelaktiga"(gråzoner) alltså mittemellan. O de e där jag tycker diskussionen bör föras. För de e där man kan välja vilket håll man vill gå o därmed hur vi påverkar framtiden.
O man får inte blunda för att där finns dom som inte tänker långsiktigt.

Nu e ju inte detta den ända anledningen till körskador. Men att det kan vara en del i förklaringen tycker jag framgår klart o tydligt. Att man sedan kan göra andra praktiska åtgärder för att minska påverkan av naturen tror jag oxå. Men det handlar om ett engagemang som inte alla har. Som ett exempel som även kommit fram har i tråden. Risning av väg. Jag gör det på min fastighet tex. Men har fått höra vi flera tillfällen "vafan håller du på med ? sälj de som grot eller låt skiten ligga. Varför jobba med de? du får ju inte mer betalt ändå?"
Dom som uttalat dom orden till mig tycker jag faller in under kategorin som inte tänker långsiktigt. O de e inte med dom tankarna jag sköter min fastighet/mitt land.

PS: Eftersom denna tråd egentligen har överskriften "körskador" så ska jag vid tillfälle fota i det aktuella området o se hur de går.

Avatar Fallback

Re: Körskador Vid Avverkning

Hema  
#521890 Jag kanske minns fel här, men om jag inte missminner mig, så ogillar väl miljörörelsen tunga maskiner som ger körskador. Min fråga eller fundering är varför de skulle vara emot det? Ju mer mark som förstörs för fortsatt skogsbruk är väl något som de vill ha? :roll: :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).