ons 27 feb 2013, 19:40#214601
Tar inte lång tid att slipa en kedja. Maskinen sköter ju det automatiskt. Jag behöver ju bara lägga i kedjan så sköter maskinen resten. Medan den slipar kedjorna så kan jag göra annat. Slipade just 5 kedjor på samma gång som jag slipade och fixade till ett krokigt svärd. Ganska bra timpeng om man räknar med att jag annars skulle betalat 15,5 € för dom få kedjorna. Om man ska tjäna in dom 15,5 € NETTO så blir det nog till att hugga några kubik extra. Så jag kan åka hem lite tidigare imorgon då istället!
Jag tror iaf att folk inte ids skicka iväg en kedja som bara är "lite" slö utan man kör lite för länge med den och på det viset tappar produktion och bränsleförbrukningen höjs. När jag har slipen själv så direkt jag märker att jag inte har maximala kapförmågan så går jag ut och byter kedja, då har man alltid en riktigt fräsch kedja. För det tar inte många sekunder för mig att kasta på kedjan på slipen för att göra den som ny. Men om man betalar nån annan för att slipa så kostar det ju lika mycket oberoende om den är bara lite ofräsch eller om den är riktigt ovass. Det är dyrt att köra med en "nästan vass kedja". För att inte tala om kapsprickor i stockar...
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det