mån 31 dec 2007, 14:06#15347
Vi gjorde en gallring på ett område där det växte 50 årig björk samt mycket granunderväxt vintern 1998. Syftet med gallringen var att ta ut björk och släppa fram granen.
Jag hade förvissat mig om att kunna sälja björktimmret innan jag påbörjade huggingen. Minsta leveransvoym var 3 m3, stockarna skulle hålla minst 20 cm i topp samt ha längden 3 m. Det är viktigt att läsa igenom kravspecen innan du påbörjar apteringen.
Jag sände ca 10 m3 björktimmer samt 40 m3 massaved till uppköparen. Jag måste säga att jag blev förvånad över inmätningsresultatet, alla stockar blev godkända som timmer och stor andel i den högsta klassen. Betalningen för björktimmret var likvärdig som betalning för grantimmer.
Dock var vi mycker noga vid apteringen, sände inte grovkvistiga stockar eller de med antydning till röta utan endast de fina, raka och med liten kvist.
Jag tycker absolut att du skall sända björktimmer om det finns den kvaliteten på din avverkningstrakt. Det blir ändå en stor andel som kan avyttras som andra sortiment (massaved eller brännved).
Ångermanlänningen