Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 78329 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#205657 Framförallt tror jag inte att bolaget vill få det i tingsrätt.
Själva andemeningen med att de vill ha skiljenämnd är ju att det där inte är offentligt. Skiljenämndens handlingarnär bara för parterna.

Går det i domstolsprocess så är det offentliga handlingar.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

towes  
#205691
Zorran skrev:Du kan inte mena på rikigt att du tror att bolaget skulle torska i en skiljedomstol.

Varifrån kommer överhuvudtaget talet om skiljedomsförfarande? Har läst tråden men ser inte att trådskaparen skrivit något om detta? Är det så illa att man förutsätter att det står en sådan klausul i alla skogskontrakt?

Med tanke på vad som skrivits här i forumet om skiljenämnd och även visats på TV så är det åter på plats att uppmana att aldrig skriva under ett kontrakt med sådan klausul. Detta borde höra till historien vid detta laget, kräv strykning av denna finstilta rad. Alltid!

Sorry, OT, men det kom ju på tal.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205715 Det står säkert så i kontraktet mellan kusinen och bolaget. Men det är inte skogsmyllas problem. Hon är utsatt för brott och hon har inte signerat något kontrakt.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#205716
Skogsola skrev:Det står säkert så i kontraktet mellan kusinen och bolaget. Men det är inte skogsmyllas problem. Hon är utsatt för brott och hon har inte signerat något kontrakt.


Exakt. Bolaget står på gungfly. Det enda de kan göra är en pudel och krypa till korset.
Men de kommer garanterat att försöka skrämmas med advokater och dyra tvistekodtnader mm.
Stå på dig.

Fanken. Man skulle ha blitt jurist inom avtalsområdet. Tycker det här är skoj

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#205731 Tack för era kommentarer! Jag har fått någon typ av preliminär avräkning. Vad tycker ni om priserna enligt nedan.

Masaved barr, 339,41
Massaved löv, 343,89
Timmer, tall, 447,04
Timmer, gran, 392,79
Ej sågtimmerdugliga stockar, 0 kr ???? Vad är det?

Hörde att priserna är på väg upp och kommer att bli rekordhöga. Högre än de var 2008.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#205735 Hade varit ok priser nu om det inte var för att de myglat till sig det.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

T Landström  
#205737 Det där med "ej sågtimmer dugliga" stockar brukar jag klaga på om det är sködarhugget!
Men nu är detta en annan situation...

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205739 Ej sågtimmerdugliga stockar ska du ha massavedspris för. De är dugliga till massaved eller energived om de behagat att lägga dem i rätt hög. Annars är priset inte så mycket att säga om. Däremot turerna i övrigt...

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#205740 Frågan är vad de erbjuder för sin fadäs

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#205743 Orolig över skatten. Vi (alla delägare) skrev kontrakt på avverkning 2010 med ett annat skogsbolag som kommer att ske i vinter. Nu får jag alla intäkter på samma år. Vad gör jag? Finns det någon smart redovisningskonsult här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

nordtravare  
#205745 Utan att ha läst ordentligt .Är det ett av dom större etablerade bolagen eller är det en fristående uppköpare det har nog betydese föe viljan att göra upp.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#205746 Stort bolag!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#205747
Skogsmylla skrev:Orolig över skatten. Vi (alla delägare) skrev kontrakt på avverkning 2010 med ett annat skogsbolag som kommer att ske i vinter. Nu får jag alla intäkter på samma år. Vad gör jag? Finns det någon smart redovisningskonsult här.


Går till en redovisningsekonom och får hjälp att lägga upp det mest gynnsamma för dig och dina siffror

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205754 Bra massapris men kasst timmerpris i mina ögon,okunnig som man är.
Fått pris på 600kr m3 på leveransvirke timmer och ca 270-80kr m3 på gran och barrmassa.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

halvproffs  
#205765 Det behöver du inte vara orolig över. Skogskonto tex kan du/ni använda, där skattar du inte förrän pengar tas ut. Du får ha pengarna där i 10 år max

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).