sön 23 dec 2012, 09:39#200425
modul skrev:Slutresultatet av en avverkning ska ju göra skogsägaren nöjd. Det tror jag alla entrepenörer vill.
Det vill jag tro också. Även om jag skulle nyansera något.
modul skrev: Om det slarvas med kvalitetsarbetet ska man inte göra fler uppdrag innan man rättat till orsakerna till detta!- Undermålig ersättning ska inte påverka kvaliteten. Yrkesheder är ett bra uttryck, och det finns det massor av hos skogsentrepenörerna!!
Här vill jag föröka uttrycka vad jag syftat på tidigare i tråden.
Ambition och förmåga beror på hur kultur och trender påverkar. På samma sätt som vi kör olika fort med bil beroende på stress, dagsform, självförtroende, kunskap om rådande omständigheter etc.
Kunskaper i skogsarbetet påverkar resultatet. Följande är inte självklara kunskaper. Ex.;
1 Fastställa kvalitet på stock.
2 Bevisa farligheten i en krök. (Även under praktiskt arbete.)
3 Se lämplig marginal mot vrakröta i sortiment.
4 Förbesiktiga tillräckligt på stående träd för bra aptering.
5 Behärska
ekonomisk aptering vid manuell aptering vid fel/skador på träd. ex.
* Kunna prislistans
två bästa längdmoduler.
* Kunna listans
två sämsta längdmoduler.
* Behärska prisskillnad mellan ex. massaved och klentimmer vid diameter som är några cm över lägsta gränsdiameter. (För rimlig riskbedömning på lönsamhet och anpassning för tidigare stock.)
* Inse värdet av en lumpbit/avkap för att undvika en massaved för värdefullare timmer. (Flera väljer aldrig lump efter som det är obetald volym för entreprenör. Eller ännu värre när det är oro för att okunnig skogsägare ser det som misstag och riktar kritik mot föraren.)
6 Ha god biologisk kunskap om gallring. ex;
* Ha öga för viktiga skador på träd. Se relativt tidig rotröta.
* Att redan vid tidig gallring inrikta sig med dragning till huvudstammar och gallra runt dessa först. (Många väntar till slutgallring då det väljs bland de tidigare bra träden där nu ingen är riktigt stabil.)
* Att mycket tidigt se kommande stormproblem i beståndskanter, när 20 år äldre bestånd avlägsnas om 30 år.
7 Vara öppen för utbildningsbehov.
Detta är ett axplock av faktorer som till slut avgör om en förare
vill eller också
kan göra ett bra jobb.Flera faktorer kan inte en skogsägare avgöra. Utförs detta då av föraren? Lönar det sig då att göra? Trots vissa brister är följaktligen skogsägare nöjd trots arbetets mindre goda utförande. Har inköparen fällt "säljande" omdöme är normen given.