sön 23 dec 2012, 22:04#200546
bodaedet skrev:Jag menar, vad jämför du med, en som är billig, kanske fel prislista, taskigt kalibrerat aggregat och obefintlig kvalitets uppföljning. Ja då kan jag garantera att du får ut 50kr extra.
Men jag kan inte garantera att du får 50kr/fub extra om jag får 20kr upp på min nuvarande lista.
Tack för dina svar.
Inse att den frågande vet inte vad han frågar exakt om och vill ha svar på. Kan det vara julstämning som påverkar. Skit samma om inte helheter som lämnats kan ge substans till att tro på 20 kr/m3 i lyft vid gallring så går det inte på hans obefintliga förutsättningar att svara tydligt.
Kan ta ett exempel från Södra Region Väst Gislaveds verksamhetsområde. 44 kr/m3 är erkänt försvunnet i virkesvärde på slutavverkning. Om maskinen varit kalibrerad och försedd med rätt prislista och skotarföraren sorterat efter föreskriven färgmärkning, som inte ens var igång, hade ca 2/3 delar vunnits.
Om föraren använt kunskaper som borde varit erhållna i föreskriven utbildning hade hälften av återstående förlust förvunnit.
Södra har levererat några fel i sina order som i stort orsakar resten.
Jag kan påstå att 90% av felen tog Södra betalt för utan att entreprenören (körde själv) utförde detta.
Det är inte lönt att tala om att entreprenören för dessa fel kunde lovat bättre jobb om han fått mer ersättning. Han hade redan full betalning.
Arbetsledningen hotade med timkostnad på 180.000 kr/timme för att slippa lämna vissa avslöjande uppgifter från maskin, som hittills alltid varit gratis till leverantör.
Det är visst inte så noga på Södra, bara det blir billigt. Men nu blev det inte ens det.