Avverkning (slutavverkning)

Avverka även fast ålder ej uppnådd?

28 inlägg 21101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Blivande snickare  
#193583
Skogsforskare skrev:men det är inte alla "masurbjörkar" som verkligen ger masurved, så det är ju bara en mindre del av den framtida slutavverkningen som ger masurvirke. Dessutom måste du hägna ordentligt för att inte få plantorna skadade av vilt och märka ut dom noga så du inte senare av misstag röjer bort dom, osv.

För att vara säker på att du får masur i alla plantor så ska du sätta klonade plantor. Sätter du frö så kanske mindre än hälften ger masur, och då vet du inte ens hurudan kvalitee det blir.
Med klonade plantor får du bra kvalitee och du vet ungefär hur stammarna kommer att se ut.

Det är mycket mer jobb att sköta om en masurplantering än en vanlig. Mycket grästrampning, röjning å inhängnad som måste vara hel så att ingen kommer och äter upp allt ditt arbete.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

skogsrisen  
#193678 Klonade plantor kommer att beställas av typen Juankoski som klarar klimatet i norr bäst.
Grundtanken var att köpa några få hektar nedåt landet med bättre boniteter och mindre avstånd hemifrån än den marken jag äger som ligger 76mil bort med 3m3sk/ha i medel.
Men det är svårt att hitta lämpliga objekt så jag kommer plantera på min mark som ligger strax utanför Vilhelmina.
Ska börja med 0,5ha och hängna plantorna med minihägn samt lägga tidningar runtomplantan för att stoppa gräset.
Växer det bra så blir det 0,5ha till och målet är 2ha tot.
Det nuvarande beståndet är granskog 100+år gammal.
Allt är ju en chansning med så långa omploppstider men den chansen är jag beredd att ta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsforskare  
#193687 Är det två olika områden du skriver om? Ett med yngre skog någonstans i landet, och ett med gammal granskog utanför Vilhelmina?

Blir det inte svårt med regelbunden tillsyn av hägnet om du har 76 mil till din masurplantering?

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

skogsrisen  
#193697 Ja ett område äger jag idag och ett var tänkt att köpas till enbart för masurodling och då försöka hitta ett område närmare stockholm.
Regelbunden tillsyn blir svårt då jag endast ser skogen på sommaren samt hösten.
Jag har hört mig för ang skötsel och man ska räkna med att lägga ca 1-2dagar per år för 1ha planterad masur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsforskare  
#193708 Problemet är att om viltet tar sig in i hägnet så riskerar du att få stora skador, och om du inte kan ha regelbunden tillsyn så kan det gå lång tid innan du märker nåt.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

skogsrisen  
#193716 Jag sätter nog minihägn dvs ett hägn för varje planta.
Blir en jävla massa jobb men jag kan ju återanvända dessa samt att skyddet blir betydligt bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

axwell  
#194970 http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=3

Ur Handelsbankens "Tillväxt", sid 24-25.

"Om 1 träd av 200 dör, då är ju tillväxten negativ även om alla de andra växer" Clas Tjäder Mäklarchef Norrskog.

Norrskog behöver göra virkesaffärer nu när det är låga priser?

Användarvisningsbild

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194974 Det kanske är ett väldigt stort träd som dog, annars förstår jag inte det resonemanget :)

Om vi antar att alla träd är lika stora och ett dör så blir det 1/200=0,005 -> 0,5% och så dåligt växer ju inte skogen. En frisk S1:a som är drygt 100 år växer mellan 1-2%, vilket kräver att 1 av 50 träd dör innan tillväxten blir negativ.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsforskare  
#195006 Det var många sakfel i artikeln. Både det där om att ett självgallrat träd skulle motsvara tillväxten, och kommentaren i lilla artikeln på högersidan om att upphissade kronor tyder på låg tillväxt. Små, högt upphissade kronor tyder på att man har ett stort stamantal, och på att en gallring riskerar att orsaka vind- och snöskador, men tillväxten sjunker inte.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

axwell  
#195023
Skogsforskare skrev:Inlägg av Skogsforskare » Idag, 12:58
Det var många sakfel i artikeln. Både det där om att ett självgallrat träd skulle motsvara tillväxten, och kommentaren i lilla artikeln på högersidan om att upphissade kronor tyder på låg tillväxt. Små, högt upphissade kronor tyder på att man har ett stort stamantal, och på att en gallring riskerar att orsaka vind- och snöskador, men tillväxten sjunker inte.


Ja frågan är om han medvetet vill vilseleda läsarna för egna syften eller om han som chef för virkesköparna är så okunnig?

Samma person är deras expert som hjälper läsarna med råd i Norrskogs egen medlemstidning.

norrskog kopiera.jpg
[attachment=0]

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195025
axwell skrev:Ja frågan är om han medvetet vill vilseleda läsarna för egna syften eller om han som chef för virkesköparna är så okunnig?

Samma person är deras expert som hjälper läsarna med råd i Norrskogs egen medlemstidning.

norrskog kopiera.jpg
[attachment=0]


En bra fråga att maila till honom. :grin:

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195034 Han har skrivit en populär bok om skatter i skogen.

Avatar Fallback

Re: Avverka även fast ålder ej uppnådd?

MNskog  
#195110 Skogen torkar, blir för grov, blåser ned. Självgallring. Finns inga förväntningar om högre priser.

Det fanns ingen ända på alla lågkonjunktur argument från en virkesköpare i den tidningen.

När det gäller självgallring tycker jag att Handelsbanken som delägare av SCA borde granska sina "egna" skogar. SCA har ett berg av ungskogar med begynnande till stark självgallring men prioriterar istället slutavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).