sön 28 okt 2012, 15:20#191767
I fjol trampade jag ca 50-60 m över en myr med 4-hjuling. Jag började packa på en dryg dm snö och därefter på i stort sett varje "påfyllning", kanske 5-6 ggr totalt. Första ggr trängde det upp ganska mycket vatten på vissa ställen och de ställena fortsatte att bli lite blöta även senare, det var dock ingenting som påverkade resultatet.
Det gick engreppsskördare och skotare över ett antal gånger och det bar hur bra som helst. Insatsens längd ska nog ställas i relation till hur mycket trafik det blir. Som jag ser det så är det onödigt att börja alltför tidigt och bränna en massa bränsle och tid i onödan. Det kostar att åka 4-hjuling och kalla och j---a är de att åka på vintertid om man har lite transportsträcka.
En förröjning till skaplig bredd lönar sig alltid, vill man breda ut vägen så den tjälar djupare så är det bra att ta till sidoområdena. Nu gjorde inte jag det och det blev väl kanske bara 5 m på smalaste stället, men som sagt det fungerade. Väntar man till snön kommer så går det säkert lika bra med snöskoter.
DO, blir förbannad bara jag tänker på skitstövlarna.