Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 171971 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210390
Skogsforskare skrev:Stort stamantal och en någorlunda tät fröträdsställning ger hyfsad kvalité, men inte nån superkvalité. Problemet är att det finns ett motsatsförhållande mellan hög tillväxt och hög kvalitet, om vi med kvalitet menar täta årsringar och klena kvistar som faller av någorlunda tidigt och ger kvistfri rotstock. Men om man kör naturlig föryngring under någorlunda tätt med fröträd och väntar med att röja tills tallarna är minst 2-3 m så blir det ganska bra, framförallt om man sen låter träden bli riktigt grova innan man slutavverkar.

Ok Men hur gör man om man vill ha väldigt fin skog kvalitets mässigt?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210400 En fundering baserad på vad jag vet om skog (det finns inga fältförsök) på medelgod mark:

Då håller man överbeståndet tätare i början och glesar ut det långsamt, under några decennier, så att man får en mer tvåskiktad skog tills föryngringen är åtminstone 7-8 m, och håller ganska högt stamantal i föryngringen. Svaga röjningar då och då, svaga gallringar i skärmen då och då. Efter 60-70 år har du en ung skog, 8-10 m hög, som du kan gallra svagt i med ganska täta intervaller, och efter ytterligare 100 år eller så har du ett fint slutavverkningsbestånd med kvistfria bottenstockar.

Men det blir ju dyrt att hålla på så, och tillväxten blir förmodligen ganska mycket lägre än om du planterat.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210420 Hur många träd per Ha tror du ska vara kvar? Jag tycker det låter ut att vara som jag börjat göra. Problemet som jag ser det är att avgöra hur tätt den gamla skogen ska få vara för att det ska kunna växa under. Och sen är det ju så att jag gärna vill ha så mycket tall som möjligt. Vilket inte verkar vara det bästa om man ska sköta skogen så här.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210426
Skogsforskare skrev:En fundering baserad på vad jag vet om skog (det finns inga fältförsök) på medelgod mark:

Då håller man överbeståndet tätare i början och glesar ut det långsamt, under några decennier, så att man får en mer tvåskiktad skog tills föryngringen är åtminstone 7-8 m, och håller ganska högt stamantal i föryngringen. Svaga röjningar då och då, svaga gallringar i skärmen då och då. Efter 60-70 år har du en ung skog, 8-10 m hög, som du kan gallra svagt i med ganska täta intervaller, och efter ytterligare 100 år eller så har du ett fint slutavverkningsbestånd med kvistfria bottenstockar.

Men det blir ju dyrt att hålla på så, och tillväxten blir förmodligen ganska mycket lägre än om du planterat.


Det låter som det jag just nu håller på med :-j
Men när ska man avverka överbeståndet (ett nytt ord för mig men betyder väl den äldre delen av beståndet) i förhållande till "underbeståndets" ålder? Eller vilket är den optimala åldersskillnaden mellan bestånden?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210427 3år

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210429 Det funkar bara på "tallmarker", grova jordar där man nästan inte får nån gran under. I stora delar av Sverige får man alltid gran under, nästan oavsett hur man gör.
Hur tätt? Så tätt/glest att toppskotten blir tunna men småtallarna fortfarande har ordentlig krona. Tjockleken på toppskottet är en bra indikation, eftersom sidoskotten blir lika grova, och är dom grova från början så kan dom ju inte bli smalare senare, eller hur?

Det finns ingen optimal åldersskillnad. Det funkar som en tät fröträdsställning som får vara kvar extra länge bara.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210439 Varför ska man inte kunna röja bort granen?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210444 Det gör jag!

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210466 Absolut, men det förutsätter ju att det kommer tillräckligt med tall då.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210550 Ja det är därför som jag planterar tall.
Tack för råden skogsforskaren, du kanske skulle bli konsult så man kunde hyra in dig för råd i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

vetinte  
#210562
sveakatten skrev:Ja det är därför som jag planterar tall.
Tack för råden skogsforskaren, du kanske skulle bli konsult så man kunde hyra in dig för råd i skogen?


Nej nej ge honom inga ideer !!!!
Här e han ju gratis :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210572 För den som vill lära sig mer om skogsskötsel finns ju massor av kunskap på nätet, helt gratis:

www.skogsstyrelsen.se/skogsskotselserien

Det enda man behöver är tid.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

jonsered95  
#211238 Yes! Nu är det fart i denna tråden igen. :grin:
jag har en fråga till dig "skogsforskare", i början av denna tråd nämnde du att tillväxten minskade i kontínutetsskogar för att det var en mykorrhiza mellan träden och någon sorts svamp, då svamparna tog överhand. Det jag undrar är bara var du fått detta ifrån, och du har någon länk till det som man kan läsa?
Sen detta på samma område att tillväxten minskar i en kontinutetsskog, för oftast måste man ha större volym stående, och det står tätt, och som jag har lärt mig så är stor volym/tätt mellan träden=med en lite större volymtillväxt. Nu ska jag väl inte dra det så grovt att större volym, måste betyda att träden står tättare, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Så det jag vill veta är varför volymtillväxten skulle bli mindre i en kontinutetsskog, jämfört med en trakthyggesskog?
Kanske har med att en del träd självdör för att de inte är lönsamma att ta ut? som man inte låter hända i trakthyggesbruket utan tar ut små olönsamma träd också.

Men som sagt trevligt att det blivit liv i denna tråden igen och hoppas att vi kommer att fortsätta ha en trevlig och lärorik diskussion här.
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#211249 När det gäller mykorrhizans funktion så kan jag återkomma imorgon. Jag ska kolla med en av kollegorna om det finns några öppna länkar till de studierna. (många vetenskapliga uppsatser ligger ju på tidskrifternas egna servrar och dom är inte gratis att läsa på)

När det gäller produktionen i olika skötselsystem så är det viktigt att komma ihåg att träden har ju ingen inneboende drift att maximera produktionen av stamved. I en fullskiktad skog ökar tillväxten normalt med ökande virkesförråd, och i en föryngring på ett hygge ökar tillväxten mer ju snabbare start du får på plantorna. Så långt är det lätt.
Men det är svårt att jämföra systemen så det enda man kan göra är att gissa så bra som möjligt, baserat på dom fältförsök vi har, och dom visar att skiktade bestånd har svårt att komma upp i samma nivå som en lyckad plantering.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#211284
Skogsforskare skrev:En fundering baserad på vad jag vet om skog (det finns inga fältförsök) på medelgod mark:

Då håller man överbeståndet tätare i början och glesar ut det långsamt, under några decennier, så att man får en mer tvåskiktad skog tills föryngringen är åtminstone 7-8 m, och håller ganska högt stamantal i föryngringen. Svaga röjningar då och då, svaga gallringar i skärmen då och då. Efter 60-70 år har du en ung skog, 8-10 m hög, som du kan gallra svagt i med ganska täta intervaller, och efter ytterligare 100 år eller så har du ett fint slutavverkningsbestånd med kvistfria bottenstockar.

Men det blir ju dyrt att hålla på så, och tillväxten blir förmodligen ganska mycket lägre än om du planterat.

Alla gånger har skogen inte skötts enligt gällande praxis när nästa generation tar över. Då kan det vara ett faktum att skogen bör skötas på detta sätt. I annat fall bör beståndet avverkas och planteras men vad säger att en framtida generation kan åtnjuta inkomsterna av ett exemplariskt bestånd.
Generellt gäller att en generation planterar, en sköter och tredje skördar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).