Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

421 inlägg 172585 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210249 Skall man alltså se stamved som något nödvändigt ont som träden offrar kraft på för att hålla uppe barrmassan, istället för att de försöker bygga så mycket stamved som möjligt i konkurrensen?


Om man nu får ge träden lite fri vilja. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

machonisti  
#210251 Väldigt enkel logik bara man tänker rätt.
En paralell: solfångare under solfångaren ger ingen vinst och en kropp utan motstånd blir vek.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210253 Famag, det fungerar inte så. Det blir såhär.

Om du har 100 ha blädningsskog och 10 år mellan blädningarna så blädar du 10 ha varje år. Ungefär samma mängd virke som du tar ut på 1 ha slutavverkning plus 1 eller 2 ha gallring ska alltså tas ut på 10 ha i form av blädning. Det blir inga luckor eller minihyggen, inte mer än det blir vid en vanlig gallring. Faktiskt mindre, eftersom det finns småträd och plantor lite här och var, blandat huller om buller med större och riktigt stora träd.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210254 Ni kan ju jämföra tjockleken på stammarna på växter ni har i trädgården. Jämför buskar och träd med spaljeväxter.
Stammens funktion är att lyfta upp barr och blad mot ljuset, så inte dom andra skuggar ut en. Träd maximerar inte stamtillväxten utan optimerar den för att inte gå av och skadas dödligt, men vill inte lägga mer än nödvändigt på tjockleken. Det lönar sig ju bättre att växa på höjden för att inte bli överskuggad.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210257
Skogsforskare skrev:Men tillväxten av stamved är en helt annan historia, som styrs väldigt starkt av hur träden svajar i vinden. Ju färre träd, desto mer svajar varje träd, och desto grövre blir det i brösthöjd.


Det skulle betyda att vajande träd växer mer på bredden än höjden medan det är tvärtom för icke-vajande träd. :?:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210259 Helt rätt. :)

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210278 Det tycker jag låter vettigt. Då innebär det att man kan höggallra skogen och lämna kvar dom långa smala träden och sätta plant under. Och när dom smala träden växt till sig så tar man ner dom.
Då har dom dels skuggat plantorna så det kan bli fint virke av det som kommer upp och dels samlat på sig på diametern. (om dom inte blåser ner)
Har jag förstått detta rätt?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210298
sveakatten skrev:Då har dom dels skuggat plantorna så det kan bli fint virke av det som kommer upp och dels samlat på sig på diametern. (om dom inte blåser ner)
Har jag förstått detta rätt?


Ja, teoretiskt verkar det fungera så men man måste nog ta hänsyn till om det är ett blåsutsatt läge. I höstas avverkade jag några smala lutande tallar för säkerhets skull. Jag var rädd att de antingen skulle blåsa ner eller spjälka sig, vilket hände med ett träd.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210303 Sveakatten, låter som en högskärm? Frågan man ställer sig, hur ser ekonomin och riskerna ut.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210319
sveakatten skrev:Då innebär det att man kan höggallra skogen och lämna kvar dom långa smala träden och sätta plant under. Och när dom smala träden växt till sig så tar man ner dom.


Problemet om du lämnar kvar långa smala träd är att dom riskerar att gå av pga snö och vind. Att dom är långa och smala beror ju på att dom stått skyddade av de större träden och inte är anpassade till stor mekanisk belastning från vind och snö. Om dom känner sig alltför utsatta så kommer dom dessutom dra ner ordentligt på höjdtillväxten medan de försöker hinna bygga ut stammen (innan de bryts av).

Sen är det ju också så att om du ska få rimligt hög tillväxt så måste du lämna kvar betydligt fler träd om du höggallrar än om du låggallrar, eftersom tillväxten inte bara hänger ihop med stamantalet utan också med grundyta/volym. Och om du lämnar ett så tätt bestånd att produktionen hålls på en rimlig nivå så kommer plantorna du sätter under ha svårt att överleva och växa.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

sveakatten  
#210333 OK hur man än vänder sig har man ändan bak.
Men hur ska man göra, vad jag förstår så måste man ha träd kvar som håller tillbaka plantorna för att inte få snabbväxande och storkvistiga träd? Dom fall som vi har gjort innehåller en hel del som ser ut så. Jag ser också dom områderna som bolagen i kring oss har ser likadana eller värre ut. Storkvistiga tallar, som har kvist kvar nästan till backen.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210337 Stort stamantal och en någorlunda tät fröträdsställning ger hyfsad kvalité, men inte nån superkvalité. Problemet är att det finns ett motsatsförhållande mellan hög tillväxt och hög kvalitet, om vi med kvalitet menar täta årsringar och klena kvistar som faller av någorlunda tidigt och ger kvistfri rotstock. Men om man kör naturlig föryngring under någorlunda tätt med fröträd och väntar med att röja tills tallarna är minst 2-3 m så blir det ganska bra, framförallt om man sen låter träden bli riktigt grova innan man slutavverkar.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210338
Skogsforskare skrev:Ni kan ju jämföra tjockleken på stammarna på växter ni har i trädgården. Jämför buskar och träd med spaljeväxter.


En liknande sak jag tänkt på är att ett gammalt päronträd får en väldigt grov stam, medan ett ännu äldre päronträd som sitter uppspaljeat på en vägg och är jättestort ändå är förvånansvärt klent, även nere vid roten.

Mycket intressanta fakta i tråden, kul att du orkar hänga kvar.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210340
Skogsforskare skrev:Men om man kör naturlig föryngring under någorlunda tätt med fröträd och väntar med att röja tills tallarna är minst 2-3 m så blir det ganska bra, framförallt om man sen låter träden bli riktigt grova innan man slutavverkar.


Om inte farbror Älg har varit förbi. :(

Avatar Fallback

Re: Vad kostar hyggesfritt skogsbruk?

Skogsforskare  
#210341 Om älgen varit förbi är det väl ofta väldigt kvistrensat? :D

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).