Avverkning (slutavverkning)

Stoppad avverkning pga naturreservat

21 inlägg 15247 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

sigge22  
#184101 Har under dom här dagarna försökt ta till mig det här och bla kollat på nätet om liknande. Det är en ruggig läsning om myndighets/makt missbruk som man inte trodde fanns i sverige 2012. Har bla sett hur kamajokk skötts(länk:http://kvikkjokk.nu/tag/skogar/)och man blir häpen. Ett antal statliga tjänstemän ska tamefan ha avsked och fängelse för hur det skötts. Min egen ekonomi och framtidsplaner med tidigare pension är skjutet i sank för alltid av 1 tjänsteman på länstyrelsen. Så länge man kan bete sig på detta sätt gentemot skogsägare utan konsekvenser så får man nog leva med detta. Kan bara hoppas att det blir någon vettig ersättning men exvis Kamajokk fick 50kr kbm för sågtimmer...riktigt marknadsmässiga priser...så jag har inga stora förhoppningar för egen del. Tack för alla tips och synpunkter från er alla!

Mvh

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184102 Kasta inte sågen i sjön i förtid. Finns nog många som fått bra uppgörelser också, men dessa hörs ju mindre.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

sigge22  
#184110 Har haft några dagar och låta detta sjunka in nu. Har sökt på nätet och det man hittar är en ruggig läsning. Hittade bla kamajokks naturreservat(länk:http://kvikkjokk.nu/?s=naturreservat&submit=Search),hur dom behandlats utav myndigheterna är förjävligt. Finns hur många exempel som helst verkar det som. Att det kan gå till så här i sverige 2012 är makalöst. Att man kan konfiskera privat mark utan diskussion stör mig mest. Både bolag och skogssyrelsen har man dialog med men NVV kliver in som gud själv.Ersättningarna verkar vara lite si å så,Kamajokk fick tex 50kr kbm för sågtimmer...verkar vara marknadsmässigt pris....så för egen del har jag inga stora förhoppningar om rättvist pris. Har iaf för egen del varit i kontakt med LRf och ska få hjälp av deras jurist verkar det som men han var överhopad med sådana uppdrag. Får bara konstatera att ens egen ekonomi och framtid slagits i spillror av detta.
PS:till uvskogen,det var mycket hänglav och gammal asp,sälg men ingen död ved. Där fick man för tidigare generationer sparat....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Mäki  
#184138 Sörjer med dig :sad:

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184142
nisse skrev:Kasta inte sågen i sjön i förtid. Finns nog många som fått bra uppgörelser också, men dessa hörs ju mindre.

/Nisse


Jag är nöjd med värderingen av intrångsersättningen på vår mark.
Nu gäller det bara att få ut ersättningen.

Avatar Fallback

Re: Stoppad avverkning pga naturreservat

Storken  
#184166 "Där fick man för tidigare generationer sparat."...

Detta är en av de främsta anledningarna till att sköta sin skog.
Röja och gallra för att undvika att det utvecklas några skyddsvärda nyckelbiotoper.
Visst är det ett tråkigt förhållningssätt, men hellre det än att bli av med en massa mark !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).