Avverkning (slutavverkning)

Bestämma höjden på ett träd?

22 inlägg 84898 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71009 Köpte Ludde för något år sedan. Den har blivit liggande i en låda därefter. Tog fram den idag och tänkte testa att
höjdmäta. Jag vet inte vilket avstånd från ögat som Ludde ska ha, någon som kan svara på det ?

Att mäta med pinne funkade (kanske skulle kontrollmäta innan man påstår det). Har dock läst att man ska lägga till höjd från ögat och ned till marken, om man står vinkelrätt mot trädet. Låter väl logiskt om man har tumgreppet i höjd med ögat?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Skogshuggarn  
#71015 "Ludde" ska ligga "kloss" mot ögonbrynet och kindbenet med ögat i centrum på urholkningen.
Viktigt naturligtvis att den hålls lodrät och att du står i någorlunda (plan), nivå med trädet.

Avatar Fallback

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Naders  
#71032 Det här med pinnen är en grej som jag måste testa. Verkar bra att kunna....

Apropå ledningsägarens ansvar å skyldighet.
I EON:s fall här i Blekinge funkar det som så: de kommer ut å plockar ner ledningen men fälla får jag göra själv. Det är kanske så för att de inte orkar men det ska jag låta vara osagt.

Avatar Fallback

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71171
Skogshuggarn skrev:"Ludde" ska ligga "kloss" mot ögonbrynet och kindbenet med ögat i centrum på urholkningen.
Viktigt naturligtvis att den hålls lodrät och att du står i någorlunda (plan), nivå med trädet.


Tack, kom på att jag kan testa på grannens flaggstång, längden är ju känd på den.

Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Fredrik Reuter  
#480660 Hej,
Uppdaterade mitt första inlägg i denna tråd och lade till en enkel illustration som visar på ett enkelt sätt att mäta trädhöjd. Inte något man gör professionellt kanske, men ett enkelt sätt som ger ett hum.

Direktlänk: Fredrik Reuter - Bestämma höjden på ett träd?

Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

Skogsmätarn  
#743156 Det finns appar för att mäta trädhöjd med hjälp av AR-teknik. Jag har gjort en som heter Arboreal Trädhöjd, sök efter den i App Store eller Google Play.

Användarvisningsbild

Re: Bestämma höjden på ett träd?

vedmalen  
#743366 Pythagoras sats med pinne, som det Fredrik skrev i det första inlägget är det jag använder när jag är ute hos kund. Har än inte fällt över vare sig altaner, pooler, tak eller elledningar👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).