Sida 2 av 2

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 11:11
av huggarn82
Det bästa är ju om man som förare får veta vad det är för kubikmeter pris o bortsättning o sen hur mycket man behöv köra in för att maskin ska gå ihop per månad

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 12:02
av The Boxer
Sen är det frågan om det är lönsamt att plåååååga ut sista lasset med risk för slarv, sönderkörning o.s.v.

Reparationskostnader (delar + stillestånd) är inte att förakta $-)

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 12:59
av Runtorparen
Tror de är en svårt att informera om var brytpunkten är. kör man ut XX antal kubik/h så kan man alltid öka dom för stunden genom att ta ett extra knippe på varje lass osv.. men produktionen sjunker sista dagen innan flytt för då är de bara små högar kvar så är kvittar de. och drar man de ett steg längre så de där extra knippet på lasset eller att man kör fotrare i terrängen för att få ut mer virke kostar oftast mer än de smakar i form av reparationer på maskinen.

När jag lärde mig köra skotare fick jag en bra lärare på jobbet som alltid påpekade hur viktigt de va att smörja maskinen och att köra lugnt. i början producera man klart mindre men när man kommer fram till hur man la upp körningen så trillade lassen ut på ren rutin. man tänkte mindre på att köra kran fort som fan och kasta på och av lassen utan man tog det lugnt och fokuserade på nästa lass och nästa igen så man hela tiden hade allt med sig. och hela objektet flöt på.

Att kolla på siffror i början på hur mycket man kör blir ett stressmoment, när stressen kommer så börja man slarva och slarv är något som är dyrt

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 22:14
av JD 2006
Har läst lite här i inläggen och jag tror det är ganska normalt skrivet av ALLA.

Lite mer erfarenhet och år i yrket gör att man inser hur fruktansvärt ointressant det är med hur snabbt jag KASTAR på eller av ett lass virke.

Det finns hur mycket folk som helst som kan lära sig slänga på ett lass köra fram och kasta av det på 20 min. Men vad händer sen???
Du ska sköta service, flytta maskin, ordna med nya objekt, kanske gå i mörker och leta snitslar i full snöstorm utan mobiltäckning med närmaste granne flera mil bort.
Det är då vi pratar om en vanlig dag i dagens skogsmaskinarbete.

Har nyligen haft praktikant hos mig som flera gånger frågade vad man tyckte om krankörningen hans,
vilket var bra men hans planering m.m. går ju inte att jämföra med en som skotat i 10+år.

Så mitt svar på frågan i tråden blir: Så många lass man hinner är bra nog, och räcker inte det så får man gå kurs eller ta hjälp på något vis, eller söka sig annat jobb.

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 22:53
av huggarn82
Viktigaste är ju att planera tiden rätt. Så maskin får gå maximalt har man typ 40 min kvar av skiftet så kan man ju ta ett snabblass på framkant så man kör till skift bytet, är skiftkamraten framme medans du håller på med sista lasset så kan han märka virke, eller är om det är långkört o man inte hinner ett till så far man fram tankar o smörjer märker virke så skiftkamraten kan hoppa in o köra direkt

Det finns alldeles för.många förare som kan fara fram o söla på vid avlägget som tar död på massvis med tid istället för att använda den effektivt

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: fre 18 maj 2012, 23:07
av Skogshuggarninorr35
Och använder maskinen som taxi för att åka till kojan för att äta

Re: Hur manga lass är bra nog

Postat: sön 20 maj 2012, 15:57
av novis??
Skogshuggarninorr35 skrev:Och använder maskinen som taxi för att åka till kojan för att äta

ja men snälla du man kan ju int ha lunch i skogen du ska på sibylla eller så vi far jämtfram på byn o äter dagens :oops: skördar kamraten äter på petterssons minst varje da socialt leverne kallas de