fre 20 apr 2012, 15:41#171905
wigge skrev:Såg ju ut som att de var ganska steningt på marken å då brukar frötallar klara sej bättre från att blåsa ikull.
Men som Bergsmannen säger fundera vad du vill med skogen för de finns 1000 sätt att sköta den.
En skogsinspektor vill bara komma åt så stor virkesfångst som möjligt.
Ja det är väldigt stenig terräng på detta skifte. Ska ta en funderare. Tackar
nalle34 skrev:Såg bilderna nu missade dom när jag skrev svaret (syller på hokey tittade på tve när jag skrev) På bilderna värkar du ha bra grönyta på topparna. Så det är ingen panik med avverkning. Tänk i genom vad du vill med skogen och gör det som känns bäst för dig. Träden går utmärkt att använda som frötallar.
Som du säger så är det fina toppar, marken borde vara rätt full i frön också. Tack för svaren du givit.
Runtorparen skrev:kollade bara lite snabbt på bilderna så ut att vara ganska mycket grova tallar?
är det ett klenare bestånd så de har stått tätt skulle jag göra en timmerställning och slutavverka när du gallra de andra området.
vi har gjort så på ett par områden och de har svarat väldigt bra och eftersom vi lämnade riset så har de blivit en liten gödslings effekt och tallen är betydligt grövre nu. (bra pris på rotbitarna)
detta kan vara ytterligare ett alternativ om du inte vill hugga slätt nu. personligen hade jag valt mellan en timmerställning om de är mycket klent i beståndet eller att låta de va då jag tror att priserna kommer att gå upp redan mot hösten. ev nästa höst.
Ja en del är grova, med diam är 28cm just nu enligt skogsplanen. TImmerställning på 1,5ha är det inte nära som en gallring då? Eller lämnas det betydligt mindre trän då? Ser väl ut som på bilderna , rätt långt mellan träden ändå. Timmerställning och sen ta ned den då man gallrar om ca 5 år vore kanske alltrenativet men som du säger tror jag att bättre vänta på högre pris.
machonisti skrev:Det är som sagts här väldigt lätt att ha en åsikt, speciellt när det gäller en annans. Mycket av valet handlar om hur man vill se området runt tomten. Ifall intrycket av skog är viktigt kan det vara mer värt i alla fall just för närvarande än all kalhugga å lägga plant det tar 30 år innan skogsintrycket återkommer. Som sagt allt beror på allt men är det nära ditt hus och marken är din kan du inverka på helhetsintrycket. Det kan man inte alltid å vi lever inte så länge att vi kan se en tall bli gammal från frö.
Det som är just runt huset är att jag skulel vilja ta bort dom gammla stora granarna/björkar göra gården finare går man tillbaka 150 år så var det nog slott/lägda just runt om stugan .
Just dena bilden är precis utan för stugan ca 20 meter innan man kommer upp mot skifterna
skogsbilder/image.php?album_id=576&image_id=6821så där skulle det vara fint om man lämnar nån tall, set bilder på huset sedan begynelsen och då var där inga träd såg, tror dte blir lite ljusare och trevligare på gården då också.
Alltrenativ 1 är att man tar ned just nu runt om stugan (gammel granen,bjök och tall närmst som på bilden ovan) och den dagen om ca 5 år då man skall gallra tar man ned grovtallarna (slutavverka) och lämna då frötallar och planterar själv. Kan väl vara bökigt att markbereda sådant stenigt parti också, vet för i tiden användes ju hackan säger mig far som satte mycke plant då det begav sig.
Alternativ 2. Tar ned gammel granen runt stugan samt göra timmerställning och vid senare gallring lämna frötallar.
Mera sugen på alt nr 1 inget behov av pengar så gör ju inget om det går upp i pris, vill mera att det ska se bra ut runt huset just nu. Men än dock kommer ju den dagen man måste ta ned gammelskogen ovan för huset och då blir det ju ej så vackert =(
Nu ska jag gå ut och fixa inför morgon dagen 6,5ha som ska röjjas . Oröjt senaste 35 åren.
Stort tack alla som vänligt skrivit.