lör 07 apr 2012, 21:59#169895
Om man skall låta ett bolag eller en granne köra på ens väg måste man fixa ett skriftligt avtal med tydliga regler för hur vägen skall se ut efteråt samt vem som skall stå för fiolerna. Typiska punkter (OBS viktigt att det är objektivt mätbara punkter för att undvika framtida diskussioner) att definiera i avtalet:
* Ytans beskaffenhet, t.ex. 0/18 väggrus
* Ytans jämnhet i bredd. t.ex. omvänd V-form med en V-höjd om 3-8 cm samt en variation i varje ben om max +/-2 cm
* Ytans jämnhet i längd, t.ex. max +=- 3 cm avvikelse över varje tänkbar 2 m-sträcka
* Eventuella vägtrummor skall ha samma minsta innerdiameter som innan överkörningen, det är bara att registrera vad som gällde innan och få med detta i avtalet. Kräver dock tillgång till klot/rugbybollar i lite olika storlek
* Vägdikens minimidjup och riktning definieras också i avtalet så att inte vägen blir översvämmad vid första bästa regn.
De flesta bolag blir nog lite perplexa om de ser sådana krav för de verkar ju vana vid att bara köra över markägare. Att bara kräva "återställning" är ju att be om problem.