Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72206 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164665 Ja finns ju inga rotben att ställa såglådan på. Bra stubbhöjd, bra förutsättningar. Värre med körskadorna ;) Haha

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

skogsjan695xl  
#164750
Jimmy Jonasson skrev:Ja finns ju inga rotben att ställa såglådan på. Bra stubbhöjd, bra förutsättningar. Värre med körskadorna ;) Haha



Håller med fullstädigt, med lite ironi på skadorna.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

JD 2006  
#164769 Ja alltså jag tror de flesta av oss vet att det är ju förutsättningarna på hygget eller om vi nu skall prata rikktigt allvar....Förutsättningarna kring VARJE ENSKILT träd på hygget som bestämmer vilka möjligheter till bra stubbhöjd det finns.

I de förutsättningarna som skogsräven har med 15cm snö och fina markförhållanden så hoppas jag och är tämligen säker på att ingen erfaren skördarförare kan lyckas göra en stubbe mer än 2-5 cm över idealhöjd.

Ni är välkomna hit med 150cm snö och lite stenig terräng medelstam på 0,08 samt kraftig underväxt så kan vi prata om OLIKA möjligheter till att utföra en IDEAL stubbe.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164783 OJ :o , har haft annat för mig i helgen och kan konstatera att det blev lite fart i tråden :smile: . Har nu fått lite mera insikt i varför stubbarna ser ut som dom gör och tackar därför. Sedan så är det så att jag fortfarande iof tycker att stubbarna normalt sett är för höga (tycker väl att om aggregatet inte klarar enstaka rotben får man väl plocka fram sågen) och det är fint att det blivit lite diskussioner. Det var det jag hoppades på.
Har tidigare aldrig varit rädd för att ifrågasätta vad jag tycker är fel och kommer heller inte att sluta med det :wink: och inbillar mig att så länge det finns sådana som jag så kanske man kan påverka iaf lite :smile: .

M.v.h
Kungsis
Senast redigerad av kungsis tis 06 mar 2012, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164784
telefon 028.jpg

Idag så vet jag inte vad som flög i skördan men aggr gick inte som det skulle.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164787 Fel på datan, byt dator bums! :)

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164799
kungsis skrev:Sedan så är det så att jag fortfarande iof tycker att stubbarna normalt sett är för höga (tycker väl att om aggregatet inte klarar enstaka rotben får man väl plocka fram sågen)


Hoppas du inte menar att skördarföraren ska stå med motorsåg och jävlas pga rotben för att nån fjantig markägare ska bli nöjd? Men det låter så väldigt väldigt väldigt dumt så jag förmodar helt enkelt att med "man" menar du dig själv :)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Pensionär  
#164824 Hoppas du inte menar att skördarföraren ska stå med motorsåg och jävlas pga rotben för att nån fjantig markägare ska bli nöjd? Men det låter så väldigt väldigt väldigt dumt så jag förmodar helt enkelt att med "man" menar du dig själv :)[/quote]

Och det är just för den attityden vi fjantiga markägare väljer den entreprenör som gör låga stubbar.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164827 Och vi som idag monterar dämpplatta på vårat SP561 som bygger 5cm till :wink:
Då ger sig stubbhöjden rätt utan man behöver riskera o kapa i jord.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164828 Dämpplatta?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164829 Japp, som dämpar stöten när man sätter ned agregatet i backen.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164851
kungsis skrev:Har tidigare aldrig varit rädd för att ifrågasätta vad jag tycker är fel och kommer heller inte att sluta med det :wink: och inbillar mig att så länge det finns sådana som jag så kanske man kan påverka iaf lite :smile: .

M.v.h
Greener



Gillas!

Särskilt om du har tid att komma ut å hälsa på under avverkningen så kanske förarn kan förklara lite varför de blir si å så, då brukar de iallafall kunna skapas lite bättre förståelse om saker å ting..

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164862
masterchief skrev:Japp, som dämpar stöten när man sätter ned agregatet i backen.


aha, en Logmax kopia??? :lol:

Men det är en mkt bra grej, den tar bort mkt små stötar & vibrationer, man märker när man tagit bort den när det va mkt snö - för å spara stubbhöjden - då blir det sämre komfort..

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164868 En dm för hög stubbe motsvarar 6-7 kr/m3 i förlorat virkesvärde på avverkningen.
Något mer i kort skog.

Om stubbarna ändras 5 cm är det ca 3.50/m3fub på slutavverkning och blir ca 700 kr vid 200 m3 avverkat.

Den där iögonfallande stubben som är 15 cm för hög motsvarar över 20% av hela skördarekostnaden för trädet.

Mossmark utan damm eller sten ger bra förutsättningar för låga stubbar.
Åkermark likaså.

Stenigt i kombination med skymmande underväxt är med de värsta förhållandena när låg stubbe önskas.

Att vrida aggregatet 1/8 varv vid ansättning i slutavverkning kan sänka stubben 7-8 cm.
Likaså att planera ansättning till bästa läge vid all avverkning.

Rotben får på timmer i södra Sverige bygga ut 15 cm på en sträcka av 20 cm från ändan.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164877
telefon 064.jpg
telefon 063.jpg
telefon 061.jpg
telefon 060.jpg
telefon 059.jpg
telefon 058.jpg

Jag fortsätter att utmana,Jag vill påstå att det är 50% så här låga stubbar i denna gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).