Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72300 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164603 Ja man behöver ju inte ta det så personligt att man går till personangrepp och använder sig av såna kraftord/könsord. Man ska hålla sig till sakliga diskussioner här på forumet, Kristerhuggare kan förslagsvis hålla till på Flashback om han ska hålla på så där. Dåligt. Alla kan inte vara överens men man ska respektera varandras åsikter.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164604
IMG_0441.JPG
IMG_0440.JPG
IMG_0439.JPG
IMG_0438.JPG
IMG_0437.JPG
IMG_0436.JPG
IMG_0436.JPG
IMG_0434.JPG
IMG_0434.JPG
IMG_0433.JPG
IMG_0432.JPG
IMG_0431.JPG
IMG_0430.JPG
IMG_0429.JPG
IMG_0428.JPG
IMG_0426.JPG
IMG_0423.JPG
IMG_0422.JPG

Här kommer era äfterlängtade bilder.
Huggt i vinter i en slänt med 15 cm snö 10-15minusgrader medelstam 0.4
Jag vet inte varför den ena stubben bild 40 blev så hög men det vet nog ni.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164607 Jag är de förste att böja mig, är dessa bilder verkliga och inte rdigerade så är det helt fantastiskt. Ett kanonjobb du har utfört.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164609 Jag har ingen annledning att vara oärlig.
Nu har jag visat att det inte är omöjligt därför valde jag en slänt. nu är jag i en gallring med bättre förutsättningar utan kälad mark.Jag kan säga att markägaren är nöjd.
Jag anser att det går att göra låga stubbar med skördare om man lägger manken till.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

blixxxt  
#164610 ser ju riktigt bra ut :)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164612 Sälvklart går det. Men sedan är det ju en sak oxå vad kunden och entreprenören har gjort upp sm gäller, vi har max 7cm över hinder sen ligger ju det till grund för prissättningen,, kommer kunden tex med ett krav på 1cm över hinde rså blir ju priset ett annat när ansättningan blir mer nogrann. allt har som du själv säger ett pris.

Kör man sedan på timtid och är så man nästan är i backen hela tiden och får byta kedjor då och då, så får ju skogägaren betala för detta. iaf om man kör på g15tid. Då är frågan, hur mycket tjänar skogsägaren i slutändan på dessa cm som det handlar om när han får betala för de minuter som skördaren står still för att byta kedja. Alt är en balansgång. som du säger så är det viktigaste att skogsägaren är nöjd, mitt företag har aldrig lämnat en skogsägare som varit missnöjd vad gäller aptering, stubbhöjd eller andra kvaliteer av jobbet.
Kan direkt säga att inte många skiften vi lämnat bakom oss har haft sådan stubbhöjd som du visade upp heller, till vårt försvar kan ja säga att vi kör i ett område där utsruktur och lutning 3-4 hör till vardagen. får vi komma i en sådan där sluttning utan sten så slickar vi oss om munnen och blir helt förvirrade:)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

blixxxt  
#164617
Beavern skrev:får vi komma i en sådan där sluttning utan sten så slickar vi oss om munnen och blir helt förvirrade:)

:)) :)) :))

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164619 Hur bra som helst :smile: tycker det ser helt normalt ut men på ett helt hygge finns det alltid
någon, några stubbar som blir för höga.

Hur förhåller ni er till stubbhöjd i gallring där man ofta hugger med skymt aggregat och bara känner sig fram till rätt höjd?
Accepterar ni högre stubbar där eller skall dom vara lika låga?
På vägen där skotaren skall köra är det självklart man håller ner dom men ut i beståndet där man dessutom skall akta omkring liggande träd vill mina stubbar ibland bli aningen för höga tycker jag själv.
Man försöker ju vara självkritisk :???:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#164620 I mina ögon så är det där normal stubbhöjd och så det ska se ut, gör man så finns inget att klaga på.
Fortsätt så :grin:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#164625 [img]6561[/img]

Ja det är väl lite extremt detta, men vad ska man göra i sådana här områden? Där rotbenen drar iväg som det vore i amazonas!!
Vi har väldigt mycke dikade områden som ser ut så när marken sjunker undan!

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164627 Uppriktigt sagt va jag nervös för att lägga upp bilderna.O jag kan erkänna att på nått ställe där jag körde utför så finns det hög stubbe.
Jag håller med beaver att det är olika förutsättningar på olika platser.
I gallring kan jag hålla med att 11meterut så ska man inte skryta för mycket.
Jag gör så gott jag kan o det gör nog de flesta.Vitsen med denna tråd va ju att markägarna uppfatta att stubbhöjden har blivit högre.Jag försökte motbevisa det.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164634 För den som reatar sig på höga stubbar, sälj det som rot(haha)post. Då kan ni gå och småle åt de höäga stubbarna, dör köparn inte fick med sig de sista liter träfibrer. ;)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Nolltax AB  
#164656 Skämtar ni?
Faller ned på rygg, tåspets uppåt. Kapar jämte tånagel. Skåda, en högstubbe....
I min värld är en högstubbe minst två meter hög, helst tre meter.
Finns väl ingen uggla som bo bygga vill i en decimeter låg slum.....

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

wrytter  
#164662 Efter tusen och åter tusen hektar med skogsplantering och tusen till med ifrån en markberedares hytt kan jag inte påstå att TS stubbar skulle vara onormalt höga eller onormalt låga. Däremot vill jag inte ge mig på det att bedöma om de är för höga eller inte, men jag som markägare skulle vara mer än nöjd om stubbhöjden var överlag i detta slag.
Dock måste jag ge vår expert här i tråden en stor jäkla eloge, tänk att få markbereda eller driva skogsplanteringens alla moment på ett sådant hygge som du huggit, då tror jag att man varje dag haft ett stort jäkla leende på läpparna. Så ta pick och pack och kom ner hit till ångermanland och vårt Höga Kusten område och gör dessa makalöst låga stubbar, så ska jag tala varmt om dig i all framtid! Ska lägga upp några bilder på groteska stubbar framöver.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

dexter  
#164664 Ja vill inte vara vrång eller så, men marken på bilderna är nästan som en dansbana och ja kan inte se några större rotben. Då kan till å me ja (4 månaders erfarenhet av 1a gallr.) göra såna stubbar.


Im not a smartas..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).