Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72466 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

novis??  
#164530 Editerat inlägg.
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 04 mar 2012, 21:50, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Onödigt hårda ord.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Robertberg  
#164531
Mäki skrev:Denna bransch går alltid ut på att skryta


Och kan man inte skryta ska man klanka ner på dem som är bättre än en själv.
:roll:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164532
novis?? skrev:bortediterat

Det där var ju ett jätte intellektuellt svar.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

novis??  
#164533 men på den nivån är det han gjör bässt jobb det sa hans far så det så :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#164536 Jag tror att det är en sak som både markägare och entreprenör tjänar på att inte ha slickade stubbar, dels att kan vi köra på utan o dubbelkapa så blir maskinkostnaden billigare och att markägaren får mindre vrak i sitt timmer! Det är en balans mellan produktion och estetik...
Sen är det ju som så att nog alla slördarförare strävar efter låga stubbar, men ibland blir det en högre stubbe för man tyckte man såg en sten bakom el liknande!
Men hade vi sluppit kedjorna och sågat med nåt annat så hade detta problem aldrig funnits!

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

dexter  
#164538 Skogoräv, ja har skotat både slutavv. och gallring. Stubbar i den klassen är inga problem! Den maskinen ja skota me hade boggi och midjestyrning. Om du själv har skotat, vilket ja hoppas. Så vet du att maskinerna idag går över dom stubbarna utan bekymer. Sen behöver man inte köra i 5km/h över dom..

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164541 Novis
Vad får dig att tro att jag är en bonnjävel?
Jag kan berätta att jag är 42 år gammal Kör skördare från 1 november till sista mars sen går jag över till att köra grävmaskin sommartiden,jag har enbart egna kunder.Jag har en gård med hundra ha skog o fem hektar åker,åkern är utarrenderad.Jag upplever att nu har det svängt att do flesta försöker ta låga stubbar,sen så är de dom andra som fortfarande inte axepterar att markägare har märkt en tendens till motsatsen.
Vad gäller skotning så har jag nartuligtvis kört skotare både på höga stubbar o låga o jag föredrar iallafall dom låga.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#164547 Tror inte frågan är att några försöker medvetet hugga höga stubbar, utan frågan är vad som uppfattas som höga stubbar.
Där skiljer det en del i åsikterna.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164552 Men snälla lille Skogsräv. ta kameran och gå ut och fotografera från hyggen eller gallringar som DU gjort och visa oss andra vad DU tycker är låga stubbar. Vi är många som verkar vilja veta. Än så länge har du bara sagt att det är fel att göra höga stubbar, det håller de flesta med i, men ge oss en bild på vad DU tycker är lagom stubbar i olika sorters dimensioner och marker så kan vi ta denna diskusion vidare.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164576
ume skrev:1-2dm över fast hinder är normalt, lite beroende på aggregatstorleken, med fast hinder menas: rotben eller sten t.ex. vid stora snödjup kan de oxå bli problem att göra låga stubbar.
Är trädets diameter på gränsen till vad agg. klarar blir stubben lätt lite högre.


SCA Jämtland har 5 cm över rotben eller annat hinder (sten t.ex.) med 2 cm marginal, alltså 7 cm. 1-2 dm låter mkt?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164577
kungsis skrev:Ok, som ni kanske läste så har jag ju märkt att det inte är onormalt med så pass höga stubbar NUMERA :wink: . Men jag och andra som jag känner som är skolade av den gamla stammen som kapade rotben och synade trädet en stund innan vi fällde/kapade, tycker, och nu är jag ärlig, att stubbarna som är lika höga som dom jag avbildat, är åt h..... för höga 😡 . Men eftersom att ni, som hittills svarat, tycker att det är normalt/ok, så antar jag att ingen bryr sig numera eller? Men det kanske är ett bevis på att folk har accepterat att det är maskinen som bestämmer och inte ägarens önskan (om han nu något annat än att tjäna mycket pengar i dagens skogsindustri) Jo fint väder hade jag iaf :grin: .

M.v.h
Kungsis


Jag kör skördare och när vi kör trädköp (och egen skog såklart) så är det klart att man inte får fuska, men av dom bilderna du lade upp kan jag bara hålla med att endast stubbe nr 3 ser (omotiverat) för hög ut. Sen är det så här också att det är en pressad bransch, man kör på ackord och man ska kunna datorer, naturvård, hålla koll efter brandljud, risbon, älggropar, missljud i traktorn, man ska vara någorlunda mekaniker iaf, man ska anteckna i en uppföljning om nåt är värt att anteckna (gör iaf jag fortlöpande under avv), man ska hålla hög produktion (tid = pengar), fällriktning så inte skotarföraren stryper en vid skiftbytet, man ska hålla ner stubbhöjd under tiden...... Som jag skrev tidigare, på SCA Jämtland har vi godkänd stubbhöjd upp till 7 cm över rotben eller annat hinder. Om nån råkar bli för hög så fattar jag att markägaren reagerar men vi är inga robotar. Vi kan göra fel. Klart vi bryr oss, klarar mig utan sådana kommentarer. Men allt under 7 cm ÄR godkänt. Sen med vissa aggregat, t.ex. LogMax som har en dämpplatta med kuddar under såglådan är det lite svårare att hålla ner stubbhöjden.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164579 Skämmer ut mig? vore bara kul och veta vad han har för normer när han bedömmer hur e låg/hög stubbe ser ut. De allra flesta här som sett bilden som den som startade tråden visade är överens.
Därför vore det bara roligt att se Skogsärvens stubbar där han får visa vad han tycker är en låg stubbe.

Är det att skämma ut sig?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164595
Kristerhuggare skrev:alla har olika åsikter, right? ni bråkar/argumenterar om hur hög/låg stubbar ska vara? löjligt :)


Löjlig????
Jag tycker du Kristerhuggare skall vara tyst som skickar dylika PM till folk:

Kristerhuggare skrev:"Denna bransch går alltid ut på att skryta så jag kan ge mig den på att skogogräv kör 1000 stammar g15 med "allt" perfekt också.
Nej kom ner på jorden."

vem är det som skryter? du påpekar att då är så jävla bra, visa det då än att hacka på någon annan. din fitta, ge ut ditt nummer så kanvi snacka vid? och vi kan la träffas någon stans?


Vem skämmer ut sig????

Man kan nog använda sig av lite sakligare uttryck även i PM.

Och jag har aldrig skrutit om vad jag kan prestera för jag är ingen topp förare men försöker mitt bästa.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164601 LOL Dubbla användare brukar vara skäl för permbann på dom flesta forum , i'm just sayin'.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#164602 Har fått samma pm också som Mäki
Tycker att admin ska kolla upp det om inte han också tycker att vi skämmer ut oss.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).