Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72279 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164906 Ok beaver får jag höra lite om högarna(:
Fiskpinne jag ger mig du har en för jävlig teräng men är det alltid så.O jag vill inte gnälla på er utan vi sitter i samma båt o jag vill veta hur man ska få markägarna på vår sida.Jag vet folk som har samma teräng som mig o bara sätter ann o kapar o inte bryr sig.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164907 Håller med om att det går bra att hugga låga stubbar även där det är stenigt om det är bar mark men redan med 5cm snö så försvinner stenarna och du sågar garanterat i dom om du går under snön.

Sedan tycker jag inte det är så svårt om man hugger en stam men det som är svårt är dessa jävla buketter av björkar och samma alla stammar som växer bara några centimeter från varandra där är det så gott som omöjligt att få låga stubbar.
På detta område har vi massor av skiften som aldrig blivit plant röjda med resultat att dom är fulla av dessa problem träd vilka resulterar i 50cm stubbar fast det är plan mark.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

finskpinne  
#164908 Är denna tillräckligt låg?
stubbe.JPG


Jag lyfter på hatten åt dig "skogogräv" om alla dina stubbar är sådär låga i alla olika sorters markförhållanden. Jag strävar efter att ha så låga stubbar som möjligt men jag erkänner att inte alla blir så låga som jag vill, detta beror på olika saker som snö, sten och annat som skymmer sikten. På slutavverkningar är det en helt annan femma eftersom man inte arbetar så långt från maskinen där som man gör i gallringar, i SAV finns det inte så många ursäkter för höga stubbar. Förutom snön som man inte slipper undan...

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164914 beavern skakar på huvudet och låter tystnaden tala:) om nån startar en tåd ang virkeshögas så ska ja lägga upp bilder åt er:)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164915 Mäki
Håller med dig fullt ut.
Fiskpinne
Du får inte missförstå mig du visar ju bedrövlig teräng.Jag kan inte heller kapa sten.
Men det är ju så att en del tycker det är skit samma.o det är det jag är ute efter o även markägarna

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164916 5879

Här är 4 sortiment och två stubbar i stenig terräng duger dom eller är det höga stubbar och oredigt i hoparna?
Detta är slutavverkning och fast det inte är stenigt runt stubbarna så sitter det lite i ryggraden när man kör ett stenigt skifte att lyfta lite extra på aggregatet så man inte stensågar.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

finskpinne  
#164919 Jo jag vet att det finns dom som tycker att det är skit samma, finns en sån entreprenör på vårt område och jag har kört över såna skiften som han har huggit och det är inte kul. Man kan inte köra över stubbarna utan man måste kryssa mellan dom. Men han kör ju ut virket med en stor skotare så han kanske klarar dom. Har även planterat flera skiften som han huggit och det är nästan så pungen slår i vissa stubbar. Och då vill jag påpeka att jag är 185 lång och har en rätt så normal pung, så det är inte mig det är fel på utan det är nog stubbarna som är höga!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164920 Jag lyfter på hatten Mäki o tror du gör ett kanon jobb överlag
Lyfter även på hatten till övriga som gör så gott dom kan.Hoppas ingen har tatt illa vid sig för vissa ordval,om så är fallet ber jag om ursäkt.
Jag tackar för den livliga diskutionen o drar mig tillbaka o hoppas andra kan fortsätta denna diskution.kanske mera markägare?
Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164923
Pensionär skrev:Hoppas du inte menar att skördarföraren ska stå med motorsåg och jävlas pga rotben för att nån fjantig markägare ska bli nöjd? Men det låter så väldigt väldigt väldigt dumt så jag förmodar helt enkelt att med "man" menar du dig själv :)


Och det är just för den attityden vi fjantiga markägare väljer den entreprenör som gör låga stubbar.[/quote]

Det är klart att ni gör. Det borde ni. Då kanske vi möts nån gång :grin: Men du måste hålla med på att det måste vara nån realism i det hela. Ni tror ibland, verkar det som, att det är hur lätt som helst att såga stubbar längs med backen. Det beror på sluttning (man ställer såglådan så man inte sågar in i backen och då blir det högre stubbar eftersom det ofelaktigt är ett rotben där plus x antal cm upp till svärdet), sten, snödjup osv. Vi kan inte trolla med knäna när det är högrötigt eller mycket sten eller snö. Ibland är det svårt, eller rent av omöjligt att hålla ner stubbhöjden nere i lingonriset men när det är bra förutsättningar tror jag dom flesta av oss gör ett bra jobb! Det är okunskap om maskinerna från er sida som ofta gör er frågande (och det är inte så konstigt alls eftersom ni oftast inte har kört skördare så kan ni ju omöjligt veta) men som Ume skrev, ni är välkomna ut att träffa oss och snacka lite, det brukar rätas ut en del frågetecken då :) Säkert kan vi lära oss från varandra om saker och ting

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164925
Jimmy Jonasson skrev:
kungsis skrev:Sedan så är det så att jag fortfarande iof tycker att stubbarna normalt sett är för höga (tycker väl att om aggregatet inte klarar enstaka rotben får man väl plocka fram sågen)


Hoppas du inte menar att skördarföraren ska stå med motorsåg och jävlas pga rotben för att nån fjantig markägare ska bli nöjd? Men det låter så väldigt väldigt väldigt dumt så jag förmodar helt enkelt att med "man" menar du dig själv :)


1: Skulle du vilja ha en okänd person springandes runt maskinen när du jobbar?
2: Skulle inte tro att jag vill hålla på och kapa rotben runt en skördare med en förare som jag inte känner.
3: Varför skulle inte skördarföraren kunna kapa rotben? Nu menar jag inte att man alltid ska göra det på alla träd, men vid en slutavverkning så kan det ju många gånger räcka att kapa ett ben, för att få en betydligt lägre stubbe.
4: Jovisst är det ju kanske bäst att ta ett snack med föraren om ens önskemål. Men det är ju inte alltid det funkar med tider och arbete (det är ju inte direkt så att skördaren alltid kommer när kontaktmannen sagt). Sedan så är det ju så att det kanske inte är så lämpligt/lätt att ha önskemål som strider mot vedertagna normer.
5: Oavsett vilka önskemål eller krav jag som markägare har, så tror jag nog inte att jag skulle bli uppskatta, om det framkommer till mig, att jag blivit omtalad som "fjantig markägare". Det vore nog sista gången som den föraren överhuvudtaget satte minsta lilla fot på min mark och det skulle gå åt stor övertalning från bolaget, som den personen jobbar åt, innan de skulle få komma tillbaka. Oavsett om man är fjantig eller ej, så är det ju ändock så att det är markägarna som håller skördarförarna med arbete och det är ju den som gör bäst jobb som får komma tillbaka. Och att göra ett bra jobb innebär för mig även att man har bra kommunikation.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164927
skogogräv skrev:
telefon 064.jpg
telefon 063.jpg
telefon 061.jpg
telefon 060.jpg
telefon 059.jpg
telefon 058.jpg

Jag fortsätter att utmana,Jag vill påstå att det är 50% så här låga stubbar i denna gallring.


jag skulle skämmas ögonen ur mig och be skotarföraren tusen ggr om ursäkt om jag hade lämnat ens 1! sån stock med 1,5 m rotben efter mig under mina år i skördaren... har aldrig hänt och kommer aldrig att hända, hur kan man missa det?

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

macke  
#164929 Är det att skämmas att man kapar rotben i vältan????????

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164937
kungsis skrev:
Jimmy Jonasson skrev:
kungsis skrev:Sedan så är det så att jag fortfarande iof tycker att stubbarna normalt sett är för höga (tycker väl att om aggregatet inte klarar enstaka rotben får man väl plocka fram sågen)


Hoppas du inte menar att skördarföraren ska stå med motorsåg och jävlas pga rotben för att nån fjantig markägare ska bli nöjd? Men det låter så väldigt väldigt väldigt dumt så jag förmodar helt enkelt att med "man" menar du dig själv :)


1: Skulle du vilja ha en okänd person springandes runt maskinen när du jobbar?
2: Skulle inte tro att jag vill hålla på och kapa rotben runt en skördare med en förare som jag inte känner.
3: Varför skulle inte skördarföraren kunna kapa rotben? Nu menar jag inte att man alltid ska göra det på alla träd, men vid en slutavverkning så kan det ju många gånger räcka att kapa ett ben, för att få en betydligt lägre stubbe.
4: Jovisst är det ju kanske bäst att ta ett snack med föraren om ens önskemål. Men det är ju inte alltid det funkar med tider och arbete (det är ju inte direkt så att skördaren alltid kommer när kontaktmannen sagt). Sedan så är det ju så att det kanske inte är så lämpligt/lätt att ha önskemål som strider mot vedertagna normer.
5: Oavsett vilka önskemål eller krav jag som markägare har, så tror jag nog inte att jag skulle bli uppskatta, om det framkommer till mig, att jag blivit omtalad som "fjantig markägare". Det vore nog sista gången som den föraren överhuvudtaget satte minsta lilla fot på min mark och det skulle gå åt stor övertalning från bolaget, som den personen jobbar åt, innan de skulle få komma tillbaka. Oavsett om man är fjantig eller ej, så är det ju ändock så att det är markägarna som håller skördarförarna med arbete och det är ju den som gör bäst jobb som får komma tillbaka. Och att göra ett bra jobb innebär för mig även att man har bra kommunikation.

M.v.h
Kungsis



1, Nä han/hon måste ringa skördaren först så jag hinner stänga av motorn innan besök, 70 m riskzon för kedjeskott och dyl. Sen kan han/hon gärna komma fram och prata lite.

2, Läs ovanstående, du FÅR inte vistas kring maskinen under pågående jobb.

3, Jag kan kapa rotben. Har gjort det många ggr. Oftast för att skotaren ska ta sig över en jättestubbe men då måste jag kapa en trissa sen eftersom det är krav på max 15 cm rotben på både timmer och massa. Och då försvinner extraslanten rakt ner i riset ändå. Jag kan kapa rotben för estetiska skäl. Men vilken entreprenör har råd med att kapa rotben hela tiden och sen kapa trissor? Många stammars bortfall ur prod på en dag, för att inte tala om på en månad. Jag kan kapa lämpliga rotben, max 15 cm. Det strävar jag efter att göra, en helt rund rotända på stocken skvallrar om att man inte varit tillräckligt långt ner.

4, Nä det är klart, men jag har iaf aldrig nånting mot att markägaren kommer ut och tittar. Det är roligt att se dom nöjda och intressant att höra deras synpunkter. Det är tråkigt att du känner så (om vedertagna normer), men hoppas att du inte ger upp hoppet om att slutresultatet på DIN skog blir som du vill ha det!

På 5,an svarar jag: Men seriöst, du "konstaterar" att vi inte verkar bry oss, vi ska såga rotben och låta skördarn stå under tiden och sen klappar du dig själv på ryggen och tycker att du gjort nånting bra som tycker så? Jag ångrar ordvalet "fjantig" fast jag i skrivande stund tyckte precis det. "Okunnig" hade varit ett bättre ordval. För okej, jag har inte sett hur det ser ut på din mark med stubbar men jag utgår från mig själv här och säger att man ALLTID strävar efter att göra ett så bra jobb som möjligt. (Ring SCA Jämtland, prod ledare Kent Olausson och fråga om Jimmy Jonasson så får du höra.) Och då är det tråkigt att läsa att maskinförare fuskar och inte bryr sig, och att man ska kapa stubbar med motorsåg osv.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#164939
macke skrev:Är det att skämmas att man kapar rotben i vältan????????


Kolla på bilden på rotbenet på stocken. Som skördarförare skulle jag skämmas supermkt att få till nåt sånt. Att kapa rotben i vältan är ett bra sätt, mer ekonomiskt än att skördaren ska kapa trissor på ytan. Det brukar skotarförarna göra vid behov vid skiftbyte.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

foton  
#164942 Nu tycker jag att det räcker med stubbpratet! Det blir ju lika intresant so när dom diskuterar oktan i motorsågsbensinen på 10 sidor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).