Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71991 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164882 fina låga stubbar, men en undran , har du fått höra nått nån gång om skitigt virke?
gissar att skotarn trimmar rotben i vältan.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164886 Du har fortfarande lika fin mark att köra i oxå. Sen hör de inte till tråden, men om du va så mån om skotarföraren, gör finare högar åt honom. De högar som va med på bilden såg det ut som om du sovit när du upparbetat. Men som sagt va, nu va de stubbar vi pratade om:)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164887 Nej det kan jag inte påstå.
Jag tar även mitt ansvar i högarna o ofta är markägaren med o fäller mellanzon o putsar då en del med.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

finskpinne  
#164888 Det där är väl inte att utmana!! Finns ju inget som sågen kan ta i, är ju optimala förhållanden. Men låga år dom!! :grin:

Här är en utmaning, försök gör lika låga stubbar på sån här mark:

Basvägen går till höger i bild, sträck ut kranen 11 meter åt sidan och försök gör lika låga stubbar!! :wink:
Basväg.JPG


På vissa ställen blir stubbarna 1 meter höga, för trädet växer mellan stenarna och inte ens en Husqvarna skulle rymmas ner mellan stenarna...
Gallring.JPG



Basvägen...
Basväg2.JPG

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164889 De högar man såg på bilderna hade du släppt ansvaret för dem?:)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164891 Jag köper det du säger men stubben på nedersta bilden är frammför näsan o har ingen sten vid sig.
Min skotare har iallafall inga problem med å ta dessa virkeshögar men som sakt det hör inte hit.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164892 Finspinne, ja hur kunde du glömma att kapa den där stubben? så pigg måste du väl vara efter 8timmars arbete i sådan teräng att du absolut skulle tagit en lägre stubbe där.:) Allvarligt, för er som inte har er hemaplan i sådan där teräng, ni skulle slita ert hår efter några skift. Det ruskar, härjar, gungar i maskinen verje sekund man jobar, tappar man koncentrationen i några sekunder så är man direkt i en sten och sågar, för synns inte stenen just där oovanför jorden så ligger den direkt under gräsytan.

Bra jobb där efter de förutsättningarna.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

blixxxt  
#164894 Skogoräv
Men jädrar vad kedjor det måste gå åt när du är i jorden o kapar så ofta?
Blir fort träslött...

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

finskpinne  
#164895 Jo stubben på sista bilden är säkert 15-20 cm hög, men detta skifte blev hugget för två vintrar sedan och då var det nästan en meter snö på detta ställe... Även om man använder matningen för att trycka ner aggragatet så lyckas det inte alltid, speciellt om det är blidsnö så får man dunka ner aggregatet hur mycket man vill men man slipper inte ner till marken...

kollar du på första bilden så finns det en lika hög stubbe mitt i hjulspåret. Den är inte skadad av kedjor och band, vilket betyder att snön har burit skotarn så högt att stubben inte har skadats. Så om inte banden kommer så långt ner på basvägen efter alla lass som körts där så kanske du förstår att inte aggregatet kommer ner heller i snön...
Senast redigerad av finskpinne tis 06 mar 2012, 20:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164896 Ok Jag undra för att för ett par år sen körde vi en trakt på sån fin mark, men då fick vi lite vrak för skitigt virke, obs ej överkört utan skitiga skär p.g.a att jord dragits med kedjan vid fällkap

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164897 Förlåt att jag klanka på er.
Men har ni tänkt på att om ni tar låga stubbar så får ni kapa rotben o det blir som träning o då får man kondition o styrka o kanske orkar mer i hytten

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#164899
skogogräv skrev:Förlåt att jag klanka på er.
Men har ni tänkt på att om ni tar låga stubbar så får ni kapa rotben o det blir som träning o då får man kondition o styrka o kanske orkar mer i hytten


Vad menar du med kapa rotben ger kondition?
Menar du att du kapar dom efteråt med motorsåg eller att du är ute med sågen före och kapar bort rotben?

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Beavern  
#164901 Hur får man du kondition då när du har skogsägare med som kapar dina rotben?;)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164902 Om det nu är som ni säger så har väl någon annan än jag kört på sådana bra marker o kan visa upp likadant.Vi har ju sagt att förutsättningarna avgör det mesta.O som nån sa att det är bra att markägaren tittar ut någon gång så att det går att förklara varför det det är si eller så.Förra inlägget hoppas jag ni tar med ett skratt.Kapar rotbenet när jag går hem eller till.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

finskpinne  
#164903 Visst får man låga stubbar i stenig terräng också om man hugger på barmark, men inte alltid...

Här är ett skifte som blev hugget på barmark, syns inte så många stubbar men dom som syns är väl skapligt låga...

Här syns en liten stubbe
Efter.jpg


Här är alla stubbarna borttrollade... :wink: Syns dom inte så finns dom inte, eller?? :lol:

Väderskat1.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).