Sida 3 av 3

Postat: fre 28 sep 2007, 19:10
av Mangan
Jaha, vi vid vilken affär är det bäst att satsa egna pengar då?

Postat: fre 28 sep 2007, 19:55
av Niklas H20
Mangan skrev:Jaha, vi vid vilken affär är det bäst att satsa egna pengar då?


det blir ju vid avverkningsuppdrag. när du säljer en rotpost så har du nog störe möjlighet att få ut pengar om en väg blir sönderkörd för sågverket vet ju vilka förutsätningar som gäller för att kunna hämnta den skog dom köpt av dig och räknar ju in den kosnaden för vägen när ni gör upp priset.
vid avverkningsuppdrag så har du nog mindre chans att få ersättning för en väg..

Postat: fre 28 sep 2007, 21:06
av Klargplutte
Ja vad ska man säga , man får vad man betalar för , i dag så avverkas skogen i stort sett gratis vilket ju kan leda till att nån liten buske blir överkörd eller undermåligt haffsbygge till väg blir spårig , en skogsbilväg ska ju tåla att köras på annars är den ju rätt så värdelös eller hur , om jag nu inte drastiskt missuppfattat deras existensberättigande . Sen det här med markägarens önskemål hittan å dittan , ta upp det med köparen så det skrivs in i traktdirektivet så slipper man jiddra med det när skördaren anläder en sen kväll och ska gå hela natten , iallafall Svea är duktiga på att skriva upp speciella önskemål på köp poster.

Postat: lör 29 sep 2007, 13:01
av Mangan
Nu är ju inte hela skogsnäring uppbygd kring att ge avverkningslagen så lätt jobb som möjligt. Som markägare vill jag trots allt att skogen skall gå plus, inte fixa vägen för 100.000:- så att virkesköparen kan köra ut virket när det passar honom (dvs under tjällossningen).

Jag har ett gallringskontrakt ut som gäller 18 månader, jag har skrivit att om vägen tar skada får det fixas på deras bekostnad, och att bilvägen inte tål att köras när det är blött.

Om ni avverkar gratis, så kanske det är dags att fundea på vad ni håller på med?

Postat: lör 29 sep 2007, 20:32
av Niklas H20
Klargplutte skrev:Ja vad ska man säga , man får vad man betalar för , i dag så avverkas skogen i stort sett gratis vilket ju kan leda till att nån liten buske blir överkörd eller undermåligt haffsbygge till väg blir spårig , en skogsbilväg ska ju tåla att köras på annars är den ju rätt så värdelös eller hur , om jag nu inte drastiskt missuppfattat deras existensberättigande . Sen det här med markägarens önskemål hittan å dittan , ta upp det med köparen så det skrivs in i traktdirektivet så slipper man jiddra med det när skördaren anläder en sen kväll och ska gå hela natten , iallafall Svea är duktiga på att skriva upp speciella önskemål på köp poster.


Håller helt med..
håller man inte hög kvalite så får man ju inte vara kvar..

Postat: lör 29 sep 2007, 20:39
av Niklas H20
Mangan skrev:Nu är ju inte hela skogsnäring uppbygd kring att ge avverkningslagen så lätt jobb som möjligt. Som markägare vill jag trots allt att skogen skall gå plus, inte fixa vägen för 100.000:- så att virkesköparen kan köra ut virket när det passar honom (dvs under tjällossningen).

Jag har ett gallringskontrakt ut som gäller 18 månader, jag har skrivit att om vägen tar skada får det fixas på deras bekostnad, och att bilvägen inte tål att köras när det är blött.

Om ni avverkar gratis, så kanske det är dags att fundea på vad ni håller på med?

dom flesta brukar väl ändå betala en premie om man leverea när det är känsligt diverse våren o gran gallring på sommaren..
jag förstår att du inte vill ha vägen sönderkörd det vill väl ingen o vissa vägar är ju mer känsliga än andra så då är det ju bra att gör som du har gjort men när jag säger att markägare borde kosta på sina vägar så menar jag att dom ska vara i sådant skick att vi kan ta oss in med trailer utan problem när vi ska hugga ner skogen. för kan vi inte åka på vägen så kan ju du inte få ut din skog = inga pengar

Postat: lör 03 nov 2007, 15:18
av Johan_84
Problemet är ju också som den här sommaren, det har regnat hela tiden. Då är det svårt att passa in varje körning där det inte är dåliga vägar. Man kan ju inte sluta köra för att det kommer en del regn....
Då blir det ju en lervälling när man kört några lass med band på.

Som jag tycker är det oftast små dåliga vändplaner med dåligt material som inte håller för lite tyngre maskiner....
Här nere är det ju dessutom lite dåligt med den där tjälen... :(

Re: Sönderkörda vägar vid avverkning

Postat: tis 28 sep 2010, 17:56
av Holger42
70m är för lite. 200m vore bättre,tänk på dominoeffekten.en sån skylt med telenr.ska jag också skaffa.idag satt en kille på tomten i trädgårdsstolen 2tim och glodde sen åkte han iväg och hämta några kompisar.tror dom drack öl fram på em

Re: Sönderkörda vägar vid avverkning

Postat: tis 28 sep 2010, 19:05
av D Brown
I vilket sammanhang är 200m bättre än 70m?
Vilken dominoeffekt ska man tänka på?
Vad för kille satt 2 tim i trädgårdsstolen?
Vems tomt satt han och kompisarna på?
Drack dom mycket öl?
Starköl?
Åkte dom bil, och i.s.f, var föraren nykter?

Detta med skylten fattar jag dock ;)

Re: Sönderkörda vägar vid avverkning

Postat: tis 28 sep 2010, 19:14
av Uvskogen
Kan man kanske göra en affär av att åka ut till averkningar och lägga ut typ stockmattor. Sen iväg till nästa och nästa. Med andra ord bli specialist på förhindra just sönderkörda vägar. En entreprenörsverksamhet vid sidan av skördare/skotare, timmerbilar etc.Borde ju vara ganska lätt att få hög beläggning på grejorna om man får tro den här tråden och andra liknande. Skulle nog betalt en 5-10 tkr för att haft skyddet, med garanti om "skadefritt", under den 1,5 dagen på sommaren som skotaren körde sönder i min skog. Det var vad det kostat att återställa hälften av det i hyfsat skick igen. Då har jag jobbat gratis en hel massa timmar själv.

Re: Sönderkörda vägar vid avverkning

Postat: ons 29 sep 2010, 18:24
av Holger42
min kommentaren hamnade fel den gälde markägere och annan publik när man kör skördaren.han satt och kollade mig när jag jobbade,jag avv. nära hans tomt.öl drack han efter han varit och hämtade kompisen det med domino effekte var ett skämt