Mangan skrev:Jaha, vi vid vilken affär är det bäst att satsa egna pengar då?
Klargplutte skrev:Ja vad ska man säga , man får vad man betalar för , i dag så avverkas skogen i stort sett gratis vilket ju kan leda till att nån liten buske blir överkörd eller undermåligt haffsbygge till väg blir spårig , en skogsbilväg ska ju tåla att köras på annars är den ju rätt så värdelös eller hur , om jag nu inte drastiskt missuppfattat deras existensberättigande . Sen det här med markägarens önskemål hittan å dittan , ta upp det med köparen så det skrivs in i traktdirektivet så slipper man jiddra med det när skördaren anläder en sen kväll och ska gå hela natten , iallafall Svea är duktiga på att skriva upp speciella önskemål på köp poster.
Mangan skrev:Nu är ju inte hela skogsnäring uppbygd kring att ge avverkningslagen så lätt jobb som möjligt. Som markägare vill jag trots allt att skogen skall gå plus, inte fixa vägen för 100.000:- så att virkesköparen kan köra ut virket när det passar honom (dvs under tjällossningen).
Jag har ett gallringskontrakt ut som gäller 18 månader, jag har skrivit att om vägen tar skada får det fixas på deras bekostnad, och att bilvägen inte tål att köras när det är blött.
Om ni avverkar gratis, så kanske det är dags att fundea på vad ni håller på med?