skogshasten skrev:
Han tror att de anställda maskinförarna i skogen är kring 3 500 och av dem är omkring 2 500 med i facket.
.
JD 2006 skrev:Det är väl mycket tack vare tänket med att en "tydligen" kort atbetsdag på 8 timmar inte räcker i skogen som priserna ser ut som dom gör för de flesta skogsentreprenörer idag....
Konstigt hur mycket andra maskintyper kan köras på "normala" som jag anser en arbetsdag på 8 timmar är.
Sen om man vill köra över så är det ju en annan sak, men då kraven redan från början är där med minst 10 tim/dag så är det inte så underligt att det snart inte finns något folk som vill jobba i skogen .
Engelthon skrev:Tittade lite snabbt vag jag brukar betala ut i månaden. 28000-30000kr före skatt brukar det ligga på. Sedan är det trakt som tillkommer på det. Alla resor står jag för i och med att alla har sin egen pickup.
Så rent spontant tycker jag inte det är så dåligt betalt.
Engelthon skrev:Ska förtydliga hur lönerna ser ut. Skotare grund 20880kr/mån, Skördare 26100kr/mån.
Som skotarförare har jag ett bonussystem som baseras på medelväg och framkörd volym. Som skördarförare har jag gjort ett bonussystem som baseras på medelstam och volym. Sedan tillkommer premie, OB, övertid, semester som vanligt.
Skördarföraren ligger på mellan 28-30000kr/mån och skotarföraren ligger på 27-28000kr/månaden.
Men då är dessa killar är ovärdeliga och kör detta som om det skulle vara deras egna maskiner. Jag tror inte jag har vare i en konflikt med dom och det bara funkar.
Men på andra hållet är det viktigt att man kan ha en omsättning så man kan betala detta och samtidigt få nån krona över, men det är i princip omöjligt.
Sedan har jag haft killar som inte förstår sammanhanget. Eller något överhuvudtaget.
Gubben skrev:Jag kan ned stolthet säga att jag kommer att sluta som företagare i skogsbranchen på grund av att jag skulle vilja betala mycket för en bra kusk. Men det vill inte bolagen jag kör åt. Mina händer är bakbundna. Jag vill betala för en duktig maskinförare men det innebär att jag får ta från min lön så jag ska bli anställd i stället så jag kan kräva istället för att för handla.
Gubben skrev:Jag kan ned stolthet säga att jag kommer att sluta som företagare i skogsbranchen på grund av att jag skulle vilja betala mycket för en bra kusk. Men det vill inte bolagen jag kör åt. Mina händer är bakbundna. Jag vill betala för en duktig maskinförare men det innebär att jag får ta från min lön så jag ska bli anställd i stället så jag kan kräva istället för att för handla.