mån 26 dec 2011, 22:10#152239
Mycket har sagts och kommer troligen att sägas om rundvirkesmätning och handel med olika former av avverkningsrätter (AU, LRK och RP).
Naturligtvis är det intressant att man inte bjuder industrin på några volymer, men här snackar vi troligen om en eller några få procent av totala virkesvärdet.
Det som förvånar mig mest är att det inte gnälls mer över skattningen av stående skog vid fastighetsförvärv, där accepterar man att volymerna slår +/- 20 % per bestånd och +/- 10 % per fastighet. Detta gör ju mer på sista raden då fastighetspriserna i många delar av landet ligger ungefär i samma nivå som avverkningsnettot, samt att viresvolymerna som prissätts överlag är större för den enskilde skogsägaren. Här kan det dock kanske finnas viss acceptans hos köparna, då planläggarna tenderar att hellre sänka än höja virkesförråden (fast jag tror skattningarna ligger närmare sanningen nu än för t.ex. 15-20 år sedan). Har sett fastigheter på nära håll där de haft svårt att hitta de volymer som skulle finnas enligt planen - skulle inte kännas jättekul att göra en sån affär.
@skogsrisen:
Stämplingskostnaden: varierar kraftigt med medelstammen på beståndet (tror vi hamnade på 6-8 kr/m3sk för slutavverkningsskog på 0,5-0,8 m3sk + 800kr/objekt i startavift för adm., var i Småland 2010)
Kvaliteten på avverkningen: skriv in i avtalet att du som säljare ska godkänna traktdirektivet som entreprenören får ut (där traktgränser, basvägar och upplägg ritas ut på karta, dina önskemål noteras m.m.) innan avverkningen påbörjas, så får du ett kvitto på vilken info som virkesköparen vidarebefordrat till entreprenören. Skriv även in att du skall kontaktas innan avverkningen påbörjas.
Ränta kontra tillväxt: Får du ut full betalning för rotpost innan avverkningen så är det ju upp till köparen när denne vill avverka posten - du kan disponera dina pengar och styr däregenom förräntningen själv. Det blir ju ett annat läge med LRK eller AU om du endast fått ut en dellikvid innan avverkningen, kan ju vara värt att diskutera både räntedatum och räntesats (kanske bankgaranti kan vara på sin plats?).
Bara mina funderingar.
Lycka till!
MVH
Alias
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain