sön 02 sep 2007, 13:23#11343
John D skrev:''Det är bra John D, att någon fler är intresserad av den ekonomiska delen av skogsbruket, och helt lätt är det inte även för oss som hållit på med skog i årtionden.
350.- som avses i ovanst inlägg är "genomsnittspriset" efter avverkning.
Frågan är bara vad de valt för måttslag när de kommit fram till summan?.
fastmeter/ub eller skogsmeter?.
Avverkningskostnaden varierar beroende på objekt och sk "medelstam", men i normal slutavv så brukar det landa på 120-140:- per m3
fördelat på runt 50 lappen för skotaren och resten äter skördaren upp.
Som bekant så har prisutvecklingen gått kraftigt uppåt på virkesmarknaden under sista året, så att sätta en exakt prisnivå är fn väldigt svårt.
Jösses, det blir inte mycket över i plånboken när skördaren tagit sitt om man som jag vill ha en gård i Jämtland där virkespriserna fortfarande är låga. Enligt Dagens Industri i veckan gick priserna ner på virke/massa för första gången på länge då man ser avstannande på byggandet i främst Tyskland. Gården jag är intresserad av har enl ny skogsplan 1000 m3sk som ska föryngringsavverkas, skogen är 110-130 år gammal.
Enligt mina beräkningar skulle det (grovt räknat) innebära ca 100 000 kr i fickan om jag säljer på rotpost. 100 kr per m3sk efter avverkningskostnader x 1000 m3sk.
Tackar för svaret, det är ett fint forum ni har här för oss intresserade.
Jag vill också tillägga att jag inte köper gård för att tjäna pengar utan för att jag är intresserad av skog och natur och gärna vill lära mig. Men gården måste naturligtvis finansieras och som långsiktig investering tror jag att det är ett bra val.
/John D
Vi tar om det, John, (jag kanske förklarade dåligt?).
Vad grabbarna här ovan räknat på, är ett genomsnittspris rakt över alla sortiment.
Alltså 350:- per m3 för massa + timmer när skogen är maskin-avvverkad och inmätt hos VMF.
Räknar vi på att 350:- är priset enl skogsbruksplan, alltså per m3sk, så blir summan
för dina 1000 meter 350 000:- brutto när du betalat maskinerna.
Mest normalt är dock att räkna om m3sk till m3fub enligt följande....
1000 m3sk ggr 0.8 = 800 m3fub ggr 350:- = 280 000:- "avverkat och klart".
Att "Dagens Industri" sedan sprider information om att virkespriserna är på nedåtgående ska man nog
ta med en rejäl nypa salt.
Vi har fortfarande bland de lägsta virkespriserna i europa, och de vänder naturligtvis på varenda sten
för att ge indikationer om att pristaket är uppnått och snarare på nedåtgående.
Vem som tjänar på det behöver väl knappast nämnas?.
Jämför man med priserna 1951-52 på 520:- m3sk (enl dagens valutavärde), så har vi en ordentlig bit kvar.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.