Avverkning (slutavverkning)

Avverkning på fel sida gränsen

5 inlägg 4551 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning på fel sida gränsen

Jamax  
#132447 Jag har en kompis som bor på en tomt som gränsar till en avverkning som gjordes i vintras.
Han fick tio träd nerhuggna på sin tomt, stora fina tallar, då maskinen var över på fel sida gränsen.

Hur blir det nu? Han har påtalat det hela för inköpsföretaget som högg ner träden och har blivit erbjuden 500 kr/träd, alltså 5000 kr totalt. Är det rimligt? Känner nån till nåt liknande fall?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning på fel sida gränsen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132450 Kan han inte komma överens med bolaget om en i hans tycke rimlig ersättning så
återstår väl bara en polisanmälan. Gärna åtföljt av en artikel i lokalblaskan :x

Avatar Fallback

Re: Avverkning på fel sida gränsen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132452 Finns hur många liknande fall som helst. Sedvänjan här är att averkaren betalar dubbla virkesvärdet utan avdrag för nåra kostnader. Om tallarna höll halvkubiken styck så är det rätt nära. Men avverkning i skogsmark är en sak. Att averka på en tomt kan bli hur dyrt som helst. Där kan ju andra värden än virket komma in. Tex utsikt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning på fel sida gränsen

Jamax  
#132454
Skogsola skrev:Finns hur många liknande fall som helst. Sedvänjan här är att averkaren betalar dubbla virkesvärdet utan avdrag för nåra kostnader. Om tallarna höll halvkubiken styck så är det rätt nära. Men avverkning i skogsmark är en sak. Att averka på en tomt kan bli hur dyrt som helst. Där kan ju andra värden än virket komma in. Tex utsikt.


Grejen är ju just det att när dom styckade av tomten så tog dom till lite extra för att få det lite lummigt runt huset. Så det är ju inte bara träden i sig som är värda nåt utan även känslan och de få träd som han äger/ägde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning på fel sida gränsen

Mäki  
#132456 För 10 stora träd på min tomt skulle aldrig 5000 räcka som ersättning.
Jag har själv avverkat på fel sida rån någon gång men att ta 10 gårdsträd är riktigt klantigt.
5000 skulle räcka om det var i skogen som det skulle ha skett, kanske lite i överkant till och med.
Jag skulle säkert kräva så mycket så det skulle gå till någon domstol före att klaras upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).