andreaswistrand skrev: Kan väl säga mer om formeln också. Den räknar tyvärr fram volymen i m³fpb och inte m³sk som står angivet på sidan.
Må så vara, då är jag lika dum som matematikerna på Skogsforsk, för så räknar jag också. Jag förstår helt enkelt inte skillnaden.
andreaswistrand skrev:Vart får du 0,32 ifrån?
Radien vid trädets halva höjd, stämmer(i mina trakter) mycket bra mot formeln från skogsforsk som ger +/-0-4 %.
Mycket möjligt att formeln kan slå fel på riktigt gamla, knotiga och rötsvullna träd.
Trädet på Visingsö är så ovanligt att det inte kan tas som bevis för att formeln skulle vara värdelös. Uppgifterna är så diffusa att man kan fundera över syftet med att ange omkrets 4 meter resp. 6 meter utan någon decimal, en slump, knappast.
Men betr. den sibiriska granen i Sundsvall(som tråden handlar om) så ger formeln precis (vid två decimaler/m3sk) samma resultat som min överslagsberäkning.
Har du Andreas något åsikt om det rimliga i att den skulle väga 12 ton inkl. grenar?
andreaswistrand skrev:Räkna grundytan * halva höjden.
Alltså D²*pi/4*H/2=25m³sk
Eller Radien²*pi*H/2=25m³sk
Allt det där känner jag till, även hur man räknar ut volymen på en kon med antingen tex. cirkulär eller elliptisk basyta.