Avverkning (slutavverkning)

Granne till skog

51 inlägg 25098 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Peteflamingstar  
#392146 Håller med, jag upplever dock att vanliga människor i skogsbygder har större insikt i skogsbruk än dito i mer tätbefolkade regioner. Förmodligen helt rimligt också eftersom man på landet kommer fysiskt närmare brukad skog. "Skogen i skolan" var ju ett bra initiativ från skogsstyrelsen, vet dock inte hur aktivt det är idag eller vad inriktningen är i sådana fall.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

JensSkoog  
#392148 Tack för kloka ord, @husqvarna_med_sthil :grin:

Den här debatten måste vi ta ofta, och på många håll. Det behövs att folk fattar att skog finns där, men att någon äger den och dom som äger har den som hela eller del av sitt levebröd. Vet inte hur ofta jag har fått frågan: "Du som hugger ved, finner du bara någon stans där det är bra att hugga och tar det du behöver där?" :roll:

Men å andra sidan, är det inte så märkligt, eftersom skogägarne här inte syns eller hörs, och rent för många av dom sköter inte alls sina små skogsegedomar. Dom släpper bara in en slutavverkning när tiden är där :mrgreen:

Senn är det ochså så att några av dom som arrenderar bort stugtomter och tar in allt från 12 till 50 000 i året för varje tomt här, beter sig på ett sätt som inte är bra reklam för bönder och skogägare, likasom arrendatorar kan vara otåligt arroganta och beter sig som om dom äger hela världen 😡

Har sagt till många: Varför pratar ni inte, innan ni hyr en advokat eller skriver fula brev till varandra. :wink:

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

husqvarna_med_sthil  
#392163 Det är nästan ofrånkomligt att man brusar upp när man blir antastad av detta oförstånd, men... det är en väldigt dålig strategi. Bättre att ha en plan klar för sig hur man ska agera redan på förhand. Kärnan i det måste bli tillmötesgående med fakta utan ett koppel av känslouttryck. Dock är det det första som rent spontant kommer till mig först. Grejen som jag tänker att den som mött en trevlig filur på skogen som pratade, var trevlig och även informerade utan bannor får en bättre bild och lättare kan se igenom diverse extremföreningars och andras"strategi" när de talar om skövling, våra skogar osv. Speciellt i tider där "vår" marknadsföring kanske är viktigare än någonsin.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

stektlök  
#392181 Skulle varit roligt med en uppföljning av trådskaparen :)

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392510 En stugägare ondgjorde sig över att en näringsidkare hade låtit hugga ned sin egen avverkningsmogna produktions skog på sitt skifte enligt skogsvårdslagens råd och därigenom försvann den ombonade känslan av insynsskydd och gratispäls som skogen gav.
En annan stugägare var minst lika irriterad över att skogen hade vuxit upp och därför hindrade utsikten.
Vattnet syntes inte längre!
Vissa av dessa stugägare går då så långt att de till och med med egen kraft sågar ned ett antal välväxta träd på skogsägarens mark för att få tillbaka sin utsikt och behåller virket som sågas upp till ved utan samråd med skogsägaren.
Samtidigt höjer stugägaren också marknadsvärdet med några hundratusen för havs- eller sjö-utsikten.

Jag känner inte till någon skogsägare som får betalt för den utsikt som dessa stugägare gör vinst på, men då samma utsikt hotas, då skall antingen inget få huggas ned eller inget växa!
Stugägaren vill alltså ha nyttan gratis, medan skogsägaren skall förväntas stå för alla kostnader fritt. Både för utsikten, insynen och grannsämjan!

Vi Skogsägare framställs oftast som någon mäktig och rik.
Trots det är jag nästan alltid betydelselös i de sammanhang när någon vill något på och med min mark och skog. Skogen är faktiskt min näringsfastighet och tänkt att ge mig och min familj inkomst och levebröd.
Det är länsstyrelsen, kommunen, Lantmäteriet och staten genom alla olika myndigheter som vill inskränka mina möjligheter att äga, bruka och leva på min skog och näringsfastighet, och med de som motståndare är man som markägare varken stor eller mäktig.
Därför har jag som ägare äntligen fått ett grundlagsskydd, och alla ni andra som äger något förväntar er väl också ha samma skydd för det som ni äger, eller?
Jag skall dessutom som skogsägare och näringsidkare bjuda på minst upp till tio procent av min skogs värde för det allmännas eller miljöns skull, och jag undrar om någon i det här landet som är villig att ge bort minst en tiondedel av vad som finns på bankkontot eller av det arbete man lägger ner utan ersättning?
Dessutom är det viktigt att min privatägda skog inte ska se privat ut enligt tjänstemännen.

Att någon äger sin skog, det anses av många inte vara något som längre behöver respekteras. Det ses snarare som en besvärande omständighet. Eftersom ropen skalla :det är allas vår skog.
Om kampen för allas krav på olika utsikter skall bedrivas på detta insiktslösa sätt, då hoppas jag att åtminstone kampen är och förblir vad den borde vara = utsiktslös.
Senast redigerad av Sweden-viking ons 18 maj 2016, 20:54, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Tosca  
#392513 Javisst, tiondet är ju ett väletablerat begrepp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).