Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.
Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.
MNskog skrev:Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.
Den reella volymtillväxten i m3sk kan vara väl så hög i ett äldre bestånd men låg om man räknar procent på den stående volymen.
Sen ger en låg tillväxtprocent en låg ränta på det bundna kapitalet om man väljer att räkna på det viset.
Något man bör tänka på om man vill överhålla ett gran bestånd är att verkligen kolla om det har börjat bli angripet av rotröta. Speciellt om man gallrat det med hjälp av tunga maskiner på otjälad mark.
En annan sak som är tänkvärt är risken för stormfällning om du har ett fint bestånd med högt virkesförråd. Erfarenheterna visar att minst en storm typ "Gudrun" kommer att drabba en under ett bestånds omloppstid.
Draken skrev:Det grövre beståndet är gröna å fina så de har ju inte torkat ut, därimot så känns det inte som det växer så mycket hela eftersom "toppskotten" har é några cm, de har planat ut. Men de é säkert kring 30 meter, jag bor i norra skåne så vi har fin mark till gran.
Finns ingen synlig röta å det é gallrat manuellt så det ser ok ut.
Det jag tänker på med det klenare beståndet é att det é riktigt fina toppar där så de växer ju bra än. Därför funderar jag på att vänta. Men vill väl ta allt samtidigt så att inte de står själva å blåser ner för minsta lilla sedan. Det blir riktigt fritt om jag bara skulle ta det grova beständet då det é en del åker runt om.