john deere 1470d
john deere 1270d
kubota u50-3
nickev8scania skrev:jag tycker att de är bäst om virket är hyffsat jämnt o inte en massa ris i virket, sen vilken sida som är jämndragen spelar mindre roll men de få gärna ligga nära vägen, då en timmerbils hydraulsystem inte ha så bra kapacitet, man få sitta o vänta på att kran ska göra de man vill, o ta extra mycke tid då de ligg långt ifrån
kjugekarlsson skrev:nickev8scania skrev:jag tycker att de är bäst om virket är hyffsat jämnt o inte en massa ris i virket, sen vilken sida som är jämndragen spelar mindre roll men de få gärna ligga nära vägen, då en timmerbils hydraulsystem inte ha så bra kapacitet, man få sitta o vänta på att kran ska göra de man vill, o ta extra mycke tid då de ligg långt ifrån
Var har du inbillat dig det? Det beror ju helt på kranen och pumpen men de flesta har ju likvärdiga kranar. Jag hade en Loglift 105 när jag körde och den lyfte två ton på rak arm. Satt en Sunfabpump på den. Kan även tillägga att jag tycker kranarna är snabbare och reagerar snabbare på en lastbil.
Det här med vältorna så MÅSTE det vara jämndraget ut mot vägen om man ska rätta sig efter Trafikverket.
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.
javelhaven skrev:Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.
Tummen upp!
Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.
grevtech skrev:javelhaven skrev:Gubben skrev:Jag som skotar ägare har betalt för att köra virket till väg. Hur det blir sen får väl timmerbilen lösa. Jag har aldrig fått betalt för att vara snäll med timmer åkare. Går det far jag alltid upp på vägen för att kunna lägga åt båda håll.
Tummen upp!
hoppas du var ironisk med ditt inlägg.
för en skotarförare eller skogsägare som resonerar på det viset ska inte förvänta sig att timmerbilen "löser" det, är ett avlägg allt för jävligt har vi rätt att lastningsvägra och sen är det upp till skotaren att lösa det så det blir lastningsbart.
snäll skotarförare = snäll timmerbilschaufför, win win för alla. vi ska nog se oss mer som kollegor än fiender.
men får att svara på ämnet så kan jag säga att jag föredrar jämnändan mot vägen, men huvudsaken är att det finns en jämn ända så länge virket är relativt jämnlångt.
Skogshuggarninorr35 skrev:JD 2006 skrev:Nä det är ju som vanligt.......sunt bondförnuft.....det går ju inte att jämndra en bakände som man inte ser??!!
Men det skulle inte förvåna mig om någon smartskalle har skrivet det i någon instruktion i en sån där fin pocket bok som man "ska" ha i traktorn
Får dom se en sån idé här får vi nog en sån bok
Sen kan jag inte förstå hur man ska få på mer virke utan grind och med bara två bankar, det ser nog jävligt ut i vissas vältor som det gör.
Och det finns restriktioner på hur mycket ändförskjutning det får vara i en välta, med den följden att det kan bli lastningsvägran.