Avverkning (slutavverkning)

Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

303 inlägg 57659 visningar 31 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Re: Ny film kritiserar Svenskt skogsbruk

svampbob  
Viktor Säfve skrev:
gurka skrev:
Viktor Säfve skrev:Vissa intressenter påstår att biobränslen gör svarta kolatomer gröna om vi byter fossil energi mot energi från skogen. Men detta är en förenkling.

Minskad konsumtion är en av de viktigaste pusselbitarna.

Jag tycker inte ditt svar ger en rimlig förklaring avseende brukad skog.

Om debatten handlade om mat kan man med samma argument hävda att den färdigodlade potatisen ska förbli i jorden för att förhindra användning och fördröja nedbrytning. Konsumtion av kött från sydamerika är att föredra p.g.a. av högre energiinnehåll men minskad konsumtion än en av de viktigaste pusselbitarna.

Hej herr eller fru Gurka!

Jag trodde jag gjort det glasklart redan att fossil energi inte är att föredra, och att vi tycker den ska fasas bort.

Att jämföra potatis i jorden, med avverkning av äldre och gammal skog är märkligt ur flera avseenden. 1. Potatisens livscykel är kort, trädens lång. Detta är en enormt viktig skillnad just när man pratar kollager. 2. Vi måste äta, det är ett grundbehov, och vi bör producera mat på så hållbart sätt som möjligt, gärna i kombination med träd och perenna växter (agroforestry). Vi behöver inte direktreklam, designförpackningar eller andra onödiga produkter för att överleva eller leva ett drägligt liv. De fyller inga basbehov. Vi behöver tak över huvudet och värme. Men, vi behöver knappast så stora bostäder som vi har idag per person i Sverige. osv, osv. Det finns många rimliga och nödvändiga förändringar att göra för oss alla, från beslutsfattare, industri och privatpersoner till markägare.

I en samtid då vi står inför existentiella utmaningar kan vi inte låtsas som att vi bara kan fortsätta som förut, men bara byta ut alla produkter mot biobaserade. Det kommer inte hålla. Vi som konsumerar mest i världen måste minska vår konsumtion.

Vilket tidsperspektiv har du? Jorden är 4,6 miljarder år gammal och lär finnas till lika länge innan solen har brunnit ut och förvandlas till en röd jätte. Under alla de åren som jorden har kvar kommer den att få uppleva tusentals istider och minst lika många varma perioder. I det perspektivet är ett träds livslängd en bråkdel av ingenting och fullt i paritet med potatisens.

Har skydda skogen någon handlingsplan för att förhindra nästa istid eller solens slocknande?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

gurka  
Viktor Säfve skrev: Hej herr eller fru Gurka!
Jag trodde jag gjort det glasklart redan att fossil energi inte är att föredra, och att vi tycker den ska fasas bort.
Att jämföra potatis i jorden, med avverkning av äldre och gammal skog är märkligt ur flera avseenden. 1. Potatisens livscykel är kort, trädens lång. Detta är en enormt viktig skillnad just när man pratar kollager. 2. Vi måste äta, det är ett grundbehov, och vi bör producera mat på så hållbart sätt som möjligt, gärna i kombination med träd och perenna växter (agroforestry). Vi behöver inte direktreklam, designförpackningar eller andra onödiga produkter för att överleva eller leva ett drägligt liv. De fyller inga basbehov. Vi behöver tak över huvudet och värme. Men, vi behöver knappast så stora bostäder som vi har idag per person i Sverige. osv, osv. Det finns många rimliga och nödvändiga förändringar att göra för oss alla, från beslutsfattare, industri och privatpersoner till markägare.

I en samtid då vi står inför existentiella utmaningar kan vi inte låtsas som att vi bara kan fortsätta som förut, men bara byta ut alla produkter mot biobaserade. Det kommer inte hålla. Vi som konsumerar mest i världen måste minska vår konsumtion.

Det går bra med bara herr eller bara gurka enligt detta forums regler.

Ja glasklart att fossil energi inte är att föredra men precis som mat behöver vi energi nu och som jag uppfattade det föredrar ni användning av (bundet kol) olja/kol före förnyelsebart träbaserat p.g.a. ett större energi innehåll i olja/kol.

Potatisens livscykel må vara kort men precis som i skogsbruk blir en viss mängd färdig för avverkning årligen.

Vilket behov av bostäder och storleken av dessa ,behov av emballage osv låter jag gärna någon annan avgöra men jag tror på att konsumenter kan göra smarta egna val om de inte blir vilseledda.

Hur stor del av vår konsumtion vi kan byta ut mot "biobaserade" kan vi båda inte svara på, men att därför inte försöka byta ut något verkar egendomligt tänkt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:
jannee skrev:Har ingen aning om hur ofta det förr gjordes inventeringar av svenskt skogsinnehåll/ha och hur säkra de sedan är.
Här i södra delen av landet vart i alla fall ingen direkt stor mängd skog/ha.
Som ex kan jag bara berätta att när Laga skiftet eller Storskiftet gjordes på mitten av 1800 beräknades den fastighet jag i dag äger inneha ca 60 m3sk/ha och troligtvis var det något liknade siffror runt om i nuvarande "skogsbygden".

Det var samma här på västkusten. Morfar berättade att hans farfar tjuvjagade på marker som på 1800-talet bara var ljunghedar men numera är fullvuxna skogar. Återplanteringarna kom inte igång förrän i början av 1900-talet.

Jag kan med hjälp av våra skogsbruksplaner konstatera att vår skog 125ha har ökat med 5000kbm på 38år
Detta trots modernt skogsbruk och stormarna Per och Gudrun som tog 2000kbm!
Mer toapapper åt alla 😎

tallen100  
isteskog skrev:
Viktor Säfve skrev:
Camaro1969 skrev:låter som det finns marknad för rövslevar framöver 👍

Det är precis denna typ av anonyma kommentar som inte för samtalet framåt.

Rövslev eller rövsticka är samma sak. Ett fungerande sätt att få bort skiten i gångna tider innan papper började användas. Vad är det för fel med den kommentaren? 😉

Konstigt att en sån "naturvän" inte känner till det, och föregår med gott exempel och brukar rövsticka själv, men det kanske är mossa som gäller 🤣

isteskog  
#696541Eller får man göra som gumman sa: Höger hälsar jag med, vänster använder jag till det andra ..... Måste väl gå bra idag när vi har rinnande vatten..... 😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
isteskog skrev:Eller får man göra som gumman sa: Höger hälsar jag med, vänster använder jag till det andra ..... Måste väl gå bra idag när vi har rinnande vatten..... 😉

Nja, rent vatten är en bristvara över stora delar av världen och då kan vi ju inte skita ner den mer... vilka tokerier.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Viktor Säfve skrev:
Mellberg skrev:Att trakthyggesbruket som det bedrivs i vårt land skulle vara så klimatsmart kunde ingen tro för 50 år sedan. Med facit i hand, visar det sig att vi idag avverkar ca 30% mer än för 50 år sedan. Samtidigt är virkesförrådet dubbelt så stort som för 100 år sedan.

Så länge vi avverkar mindre än tillväxt + naturlig avgång, kommer vår skog att vara en kolsänka.

Att som Skydda Skogen påstå att fossilt kol är bättre, är ju helt befängt. Förbränning av fossilt kol ökar alltid halten co2 i luften. Det gröna kolet från våra skogar cirkulerar och ökar inte mängden co2.

1. Fossilt vs biobaserat.

Vi skulle idag kunna utvinna biobränsle ur den skogsråvara som inte blir långlivade produkter. Detta biobränsle blir helt co2 neutralt, eftersom våra skogar årligen tar upp minst motsvarande kolmängd via fotosyntesen. 👍 Att använda fossilbränsle är dåligt eftersom det blir ett direkt tillskott till co2 halten. Att som Skydda Skogen påstå att fossilt kol skulle vara att föredra framför bioenergi, faller verkligen platt till marken.

2. Virkesvolymen nu och förr?

Redan i början på 1600-talet rådde stor virkesbrist i Riket Sverige och då framförallt i Bergslagen. Järnbruk och hyttor anlades i Norrland vid lämpliga vattendrag och omgiven av nödvändiga skogstillgångar. För landet som helhet och där det fanns bebyggelse av någon omfattning var tillgången på dugliga träd mycket begränsad.

Perioden 1850 - 1900 innebar en hänsynslös exploatering av skogstillgångarna i norra Sverige. Virkesbristen var ett faktum och vi får nu 1903 års återbeskogningslag. Några år senare kommer bolagsförbudslagen, vilken innebar att juridiska personer som AB inte längre kunde förvärva skogshemman.

Virkesförråden torde ha varit historiskt låga, men nu skulle våra skogar gallras/blädas.

3. Tillväxten högre än avverkningen?

Tillväxten de senaste 50 åren har varit högre än avverkningen, på detta sätt har vi byggt upp en allt större virkesförråd. Det innebär även med automatik, att allt mer kol har lagrats i våra skogar. 👍 Trakthyggesbruket har visat sig fungera utomordentligt väl i våra boreala skogar. Det mesta talar för att det kommer att fungera i minst 50 år till och 2070 kan årlig bruttotillväxt ligga på 150 - 170 miljoner msk/år. Den ligger idag på ca 120 miljoner

4. Angående påståendet att man planterar fler träd än man avverkar.

I genomsnitt planterar vi drygt 2000 skogsplantor på 1 ha =100*100 meter = 10.000 m2. Vi har då något år innan gjort en slutavverkning, som normalt haft 600 - 1000 stammar/ha. Det innebär att vi planterar minst 2 träd för varje avverkat. Ibland brukar man få en del självföryngring, ofta både tall och gran. Björken är nästan alltid självsådd. 😎

Sedan måste man komma ihåg att obrukad/skyddad skog på sikt sänker nettotillväxten, ja den kommer att gå mot noll och i bästa fall stanna där. Det innebär även att utsläppen av co2 från skyddad skog kommer att öka för att till slut bli större än upptaget av co2 Skulle andelen skog som undantas från skogsbruk öka , kommer avverkningsvolymerna att på sikt minska rejält.
Senast redigerad av Mellberg mån 25 jan 2021, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

isteskog  
halvproffs skrev:
isteskog skrev:Eller får man göra som gumman sa: Höger hälsar jag med, vänster använder jag till det andra ..... Måste väl gå bra idag när vi har rinnande vatten..... 😉

Nja, rent vatten är en bristvara över stora delar av världen och då kan vi ju inte skita ner den mer... vilka tokerier.

Haha, tänkte på oss i Sverige jag ..... 🤣 Vi ska ju gå före och visa hur duktiga vi är på allting ..... 😇

källefall8  
#696632Min farfar lärde mig ett uttryck som löd: ”Det är lätt att skära remmar ur någon annans läder.”
De allra flesta är inte beredda att offra sin bekvämlighet för att minska på resursutnyttjandet, vilket det i mångt å mycket handlar om. Vi är för många i världen som lever och är på väg att leva väldigt bekvämt. Men det är lätt att peka på vad ”nån annan” ska göra. Det säljs skog varje dag, det är bara att slanta upp, sedan kan man undanta alltihop från skogsbruk om man vill. Även om jag ser det som förvaltande för generationer efter mig så måste jag och många med mig iaf kunna räkna med en viss inkomst från skogen för att det ska gå ihop = avverkning. Som det är nu vågar jag inte lämna kvar tex gamla lövträd till en avverkningsanmälan även om jag egentligen skulle vilja, risken finns att jag då inte får avverka. Kontraproduktivt skulle man kunna säga! Alla kan inte ha gårdsbutiker, sälja kubbar å hyra ut stugor, det blir liksom inte så exklusivt då. Men hatten av för alla som lyckas! @Viktor Säfve, hur kommer det sig tex att du inte köper mer skog och låter den stå? Jag tror att många skogsägare känner sig påhoppade och behandlade som om de vore stora rika godsägare som bedriver rovdrift på naturen, vilket i de allra flesta fall är helt felaktigt.
Senast redigerad av källefall8 mån 25 jan 2021, 23:10, redigerad totalt 2 gånger.

isteskog  
#696633Den frågan ställde jag till en av företrädarna för Skydda Skogen en gång...... Svaret var att de inte sysslade med sånt .... 🙃

Chainsaw Charlie  
#696635@Viktor Säfve Till att börja med är det uppfriskande att någon från natuvårdssidan är här och diskuterar, det vitaliserar forumet. Hoppas att du stannar och skriver några rader om hur du bedriver ditt skogsbruk. Det är alltid intressant med nya synvinklar även om det inte passar alla.

Din film däremot är svår att ta på allvar.
Om jag förstår det rätt så måste något göras inom 10 år annars går jorden under i eld, svavel och svett. Det vi inom skogsbruket kan göra åt det är att helt upphöra med allt skogsbruk i minst 10 år. Det inbegriper då även kontinuitetsskogsbruk då ett träd som plockhuggs idag hellre ska stå och suga upp koldioxid i 10 år till?

Sen förstår jag inte föraktet mot frivilliga avsättningar. Många skogsägare sätter av 5-10 % av arealen till naturvård och naturvärdena här är ofta väl så höga som i formella avsättningar. Jag kan ge några exempel men det lämpar sig nog bäst i en egen tråd.

Håkan A  
#696642@Viktor Säfve, jag tycker att det är trevligt att du deltar i debatten och det finns en del saker i dina synpunkter som jag faktiskt sympatiserar med. Exempel på det är överflödig konsumtion, direktreklam och onödiga förpackningar. Tyvärr upplever jag att du bara använder dessa argument som svepskäl, då det egentliga målet tycks vara att stoppa brukande av skog i Sverige enligt den metod som idag är förhärskande.

Efter alla dina inlägg på Skogsforum har jag roat mig med att titta på filmen på nytt för att jämföra den med vad du skriver i tråden. Du hävdar att ni anser att fossila bränslen måste fasas ut. Jag hittar tre tillfällen i filmen där det sägs att utsläppen måste minska, och i minst ett av dem skall tittaren underförstått förstå att slutar man bara bruka den svenska skogen så har vi i stort sett klarat att nå det målet. Jag lyckades inte notera någon sekvens i filmen där det uttryckligen sades att fossila bränslen måste fasas ut!
Jag noterade endast ett tillfälle i filmen när man pekade på onödig produktion av förpackningar.

Man skall naturligtvis inte utesluta att mina slutsatser beror på bristfällig förmåga hos mig att förstå vad jag hör och ser, jag är ju bara en landsbygdsboende skogsbrukare. Men jag tror istället att det är ett tydligt och medvetet val från producenterna av filmen. Ni använder här exakt samma metoder och argumentation som den ni kritiserar skogsindustrin för att använda!

Jag tänker också kommentera några saker där jag anser att din argumentation är bristfällig, inte minst i relation till den kritik ni riktar gentemot svenskt skogsbruk och skogsindustri. För att bespara mig en del klippande och klistrande har jag endast kursiverat stilen på dina citat nedan.

För, hur "extremt" är det egentligen att vilja att Sverige lever upp till demokratiskt beslutade miljömål?

Låt oss börja med att konstatera att den absoluta majoriteten av alla avverkningar i det svenska skogsbruket, med efterföljande återbeskogning, uppfyller alla gällande svenska lagkrav! Jag, och säkert många privata skogsägare med mig, är inte så intresserade av att diskutera i ett ”positivt debattklimat” när ni med svepande formuleringar i praktiken anklagar oss för skövling och plantageskogsbruk. För att vi följer svensk lag! Ditt resonemang i citatet ovan visar att du endast tycker vissa demokratiskt fattade beslut är viktiga, inte alla.

Självklart ska de fossila energislagen bort. Anledningen att de nämns som jämförelse i filmen, är ju för att visa att bioenergi från skogsbruket inte är klimatneutral. De nämns inte för att säga att fossil energi är hållbar.

Som jag tog upp redan i inledningen så vill jag bestämt påstå att ni inte lägger mycket energi i filmen på att hävda att även fossil energi skall fasas ut. Och konspirationsteori från min sida eller inte så torde orsaken vara enkel, i samma ögonblick som en mindre kunnig allmänhet får klart för sig att utfasningen av fossila energislag kan komma att drabba dem själva och deras livsstil så kommer man inte att vara lika välvilligt inställda till filmens slutsatser. Det är skicklig retorik från er sida.

Toapapper bör också analyseras närmare. Man bör verkligen jämfört det ekologiska fotavtrycket av att först kalavverka skog

Så vitt jag känner till är det inte enbart massaved från slutavverkningar som används till toalettpapper, men har jag fel så kanske du kan vara vänlig att upplysa mig tydligare om detta. Du medger dessutom själv att byggnadsmaterial är exempel på en acceptabel produkt, och skall vi få ut något timmer för sågning kommer det ofrånkomligen att bli restprodukter eftersom växtförädlingen ännu inte kommit med rektangulära eller fyrkantiga träd!

Har man jämfört detta med att istället (i de delar av världen där det finns tillgång på vatten) installera möjligheter till att tvätta rumpan med vatten direkt?

Att en av världens sannolikt största utmaningar på lite längre sikt är tillgången till rent vatten verkar inte ha föresvävat dig. Att ens föreslå vatten som alternativ till toalettpapper tycker jag tydligt visar att du inte har en genomgripande agenda mot miljöproblem, utan du väljer enbart ut de delar som passar ditt syfte. Om du däremot hade pekat på behovet av att bygga bort användningen av färskvatten i våra avloppssystem hade vi kanske kunnat nå en samsyn.

Samma sak med engångsblöjor vs långlivade alternativ och bindor vs menskopp

Här finns det en jämställdhetsaspekt, både mellan kvinnor och män såväl som mellan olika långt ekonomiskt utvecklade länder. Tillgång till bra hygienartiklar är en viktig faktor för samhällsutveckling och god hälsa. Man kan fundera lite omkring hur långlivade blöjalternativ eller menskoppar kommer att fungera i länder med brist på rent vatten för hygienbehov och som livsmedel. Ofta också med högre genomsnittstemperaturer än i Sverige. Jag som har turen att leva i ett välutvecklat land med god ekonomi tycker inte att jag kan ta mig rätten att säga till miljarder människor i andra delar av världen att tyvärr ni får avstå den standardhöjning som engångs hygienprodukter innebär för er hälsa för vi måste förhindra att svenska skogsbrukare skapar trädplantager.

Vi som äger mark, från vår familjs få hektar, till stora markägare, har ett grundansvar att förvalta dessa marker för kommande generationer och så att de ekosystemfunktioner vi alla är beroende av, och den mångfald som finns där, inte hotas.

I detta håller jag med dig. Däremot har vi sannolikt inte samsyn kring hur stort hotet mot mångfald och arter egentligen är. Jag anser att en stor del av hotet utgörs av den ökande temperatur som redan uppstått.

Genom ett "naturvårdsbidrag" som finansieras av att en viss del av all virkeshandel går öronmärkt till en naturvårdsfond, skulle ett mer rättvist ersättningssystem kunna delfinansieras av bolagen och skogsägare själva.

Tycker du det är orimligt att den näring som brukar ekosystem som påverkar oss alla ska ta ett sektorsansvar?

Tycker du det är rimligt att alla andra ska betala hela notan för att ta hänsyn till naturvärden? Jag ser det som självklart att ansvaret ska delas mellan sektorn och allmänheten.

I första citatet jag kommenterar talar du om vikten att leva upp till demokratiskt fattade beslut. Är det ett demokratiskt fattat beslut torde det vara lämpligt att vi solidariskt och kollektivt betalar för detta via skattsedeln. Som skogsägare och företagare är vi också skattebetalare. Dessutom har många skogsbrukare redan tagit ett sektorsansvar och frivilligt avstått brukande eller anpassat vårt brukande på en del av vår areal, t.ex. via skogscertifieringen men också via de skogliga pärlor som vi ägare anpassar brukandet i utan vare sig certifiering eller formella avsättningar. Så påståendet att skogsägarkollektivet inte redan tar ett extra ansvar är mycket tveksamt.

Många markägare är inte alls emot naturvård eller reservatsbildning!
En undersökning som genomförts av Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen (2018) visade att en majoritet av markägare (ca 70-80 procent) är helt eller delvis positivt inställda till att biotopskydd och naturvårdsavtal tecknats för deras mark.

Ovanstående är korrekt, men här blandas äpplen och päron i diskussionen. Både biotopskydd och naturvårdsavtal ger ersättning till markägaren, att jämföra med dina tidigare beskrivna 27 hektar nyckelbiotop där ingen ersättning utgår om inte staten eller kommunen tycker att området är så värdefullt så att man vill ge det ett formellt skydd.

Minskad konsumtion är en av de viktigaste pusselbitarna.

I detta delar jag din uppfattning. Tyvärr nämns inte heller detta mer än ytterst sporadiskt i filmen. Naturligtvis därför att ett sådant resonemang skulle kunna få den breda allmänheten att ifrågasätta er agenda då det kan påverka deras egen livsstil.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte är ett dugg bekymrad för skogen, som ekosystem betraktat. Jag är övertygad om att det kommer att finnas både skog och stor biologisk mångfald på den här planeten, åtminstone fram till nästa istid. Hur skogen ser ut och vilka arter den består av har jag inte den blekaste aning om men jag är fullt trygg i att skogen kommer att finnas där i någon form. Hur länge vi tvåbenta varelser kommer att finnas kvar som art är jag mer fundersam kring!

Håkan Abrahamsson
Skogsbrukare
Nybro

Bosse1  
Viktor Säfve skrev:
Röjkvist skrev:Så vi skogsägare ska själva ta en del av virkeslikviden för att betala för
reservat?
Säger bara. Glöm det!

Tycker du det är orimligt att den näring som brukar ekosystem som påverkar oss alla ska ta ett sektorsansvar?

Tycker du det är rimligt att alla andra ska betala hela notan för att ta hänsyn till naturvärden? Jag ser det som självklart att ansvaret ska delas mellan sektorn och allmänheten.

Känns märkligt att föra en diskussion med människor som inte skriver under sina inlägg med sitt eget namn. Det gör det fritt fram att föra ett samtal av lägre kvalitet. Skulle föreslå forumets admin att göra om reglerna så att alla som samtalar på detta viktiga forum berättar vilka de är. Det skulle öka diskussionsnivån och kvaliteten avsevärt om man måste stå för sina egna kommentarer.

När det är ständig "open season" i jakten på skogsägare är inte lite anonymitet nåt större problem,feltänkare straffas troligtvis. Leta bevis för statligt övertagande med lupp, vart ligger det på den politiska skalan höger vänster??
Staten har för mycket redan vet du. Eller?

Användarvisningsbild

dotcom  
#696758I filmen säger de att 16 000 är direkt sysselsatta inom skogsbruket, ungefär lika många som de offentliganställda i en större svensk stad. Skogsindustrierna säger att 70 000 är direkt anställda inom skogsnäringen.
120 000 är sysselsatta i skogsnäringen, dvs som anställda eller som underleverantörer.
https://www.skogsindustrierna.se/om-sko ... nyckeltal/
Jag vet inte vem som har rätt, men jag vet att 16 000 arbetstillfällen i glesbygden är rätt mycket, oavsett om det är spritt över stor glesbygd. Det gör att många kan bo kvar där, hela familjer till maskinförare, skogsvårdare, lastbilschaffisar, skogstjänstemän, sågverksarbetare, truckförare, virkesmätare, postiljoner, butiksanställda, grundskolelärare, tandläkare osv.

Viktor Säfve  
#696769Hej!

Det har internationellt spridits ut att skogssektorn utgör en stor del av svensk ekonomi och att den är en mycket viktig arbetsgivare. Det stämmer att tusentals människor arbetar inom skogssektorn i Sverige, men frågan som ställdes till en av forskarna och experterna som medverkar i filmen är om omfattningen i dessa uppgifter stämmer? Är skogssektorn en så stor del av ekonomin och bidrar med så många arbetstillfällen som gjorts gällande?

I filmen lyfts båda de siffror över direkt anställda som du nämner ovan. Siffrorna i filmen stämmer med siffrorna från Skogsstyrelsen och Skogsindustrierna.

Skogsbruket har historiskt, innan rationaliseringen, varit betydligt viktigare för sysselsättningen i Sverige, men enligt siffror från Skogsstyrelsen så arbetar idag ungefär 16 000 personer i skogen (Årsverken Totalt: 16 357: https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... attning-i- skogsbruket/) och enligt branschorganet Skogsindustrierna är cirka 70 000 människor direkt anställda i skogsnäringen om man slår samman olika grenar.

Sveriges totala sysselsättning uppgick 2018 till 5 017 000 personer https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter- amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna- aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-1a-kvartalet-2018/

Men är inte jobben inom skogssektorn viktiga för landsbygden?
Ja, absolut.
Vi menar att ett miljöanpassat skogsbruk och skyddade naturskogar högst sannolikt skulle innebära lika många arbetstillfällen, och dessutom ge mycket större förutsättningar för andra näringar och privatpersoner som använder skogen som: turismnäringen, renskötselnäringen, och företagare inom: rekreation, jakt, fiske, svamp- och bär, etc.
Dagens dominerande kalhygges- och planteringsmodell begränsar kraftigt både för turism och renskötsel.
Dagens schablonartade kalhygges- och plantagemodell och den onödiga produktionen av engångsartiklar av papper och papp, ska ställas mot de nackdelar detta skogsnyttjade innebär för miljön och för kommande generationer av människor och deras möjligheter till arbete.
Senast redigerad av Viktor Säfve tis 26 jan 2021, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).